Lillebror sticker upp

PROVKÖRD. Mercedes-Benz tar krafttag för att tuffa till SLK. Tredje generationen bjuder på aggressivare linjer, förfinad takkonstruktion, vässad väghållning och uppdaterade motorer.

Mercedes SLK provad mars 2011

Mercedes SLK provad mars 2011

Foto: Stefan_Nilsson_0703399111

Motor2011-05-19 13:14

Designen betyder allt för en sportbil. Saknas den rätta utstrålningen och attityden hjälper varken kvalitetskänsla, tekniska finesser eller fartresurser. Mercedes har till viss del sneglat på sin egen historia för att hitta rätt med nya SLK. Nykomlingen har rakt uppstående grill med en enda kraftig horisontell lamell och stor stjärna, precis som 50-talsklassikern 190 SL. SLK uppfattas nu som en kavat lillebror till supersportbilen SLS AMG, alltså den moderna Måsvingen som debuterade på Frankfurt-salongen 2009.

Prestandamässigt är naturligtvis SLK inte i närheten av SLS, men det är ju dessbättre inte heller prislappen. Dock krävs minimum 393 900 kronor för att kunna njuta av solen med nedfällt tak. Då får man en SLK 200 med direktinsprutad 1,8-liters turbomotor på 184 hk och 6-växlad manuell låda. Det räcker för goda om än inte hisnande fartupplevelser – 0–100 km/h tar 7,3 sekunder. Däremot är toppfarten mer än tillräckliga 240 km/h. Ändå stannar förbrukningen vid 6,4 l/100 km vid blandad körning. Intressant är att både acceleration och förbrukning förbättras om man väljer till 7-växlad automatlåda, en affär på 19 900 kronor. Då går 0–100 km/h på 7 sekunder blankt och förbrukningen anges till 6,1 l/100 km.

Den som vill slippa växla själv rekommenderas SLK 250 som är standardutrustad med den förnämliga 7-stegsautomaten. Priset ökar visserligen till 422 900 kronor men då ingår också starkare motor. Med 204 hk under den långsträckta huven går 0–100 på 6,6 sekunder. För riktigt kräsna förare med god ekonomi är det SLK 350 som gäller. Den har direktinsprutad 3,5-liters V6:a på hela 306 hk. Det räcker för att passera 100 km/h efter bara 5,6 sekunder, men det som imponerar allra mest är bensinförbrukningen – bara 7,1 l/100 km. Suveränt bra för en så stor och stark maskin. Men smakar det, så kostar det: från 525 900 kronor och uppåt. Utan problem går det sedan att kryssa i extrautrustning för sexsiffrigt belopp. Det sistnämnda gäller oavsett SLK-version.

Det mesta spännande tillvalet kallas Magic Sky Control. Genom att strömsätta partiklar mellan takets dubbelglas förändras ljusinsläppet från mörkt till känslan av att åka öppet. Det kostar 23 000 kronor och är inte tillgängligt förrän till hösten. Visst är det frestande med en massa extra finesser, men faktum är att en basutrustad SLK räcker väldigt långt. Både läderklädsel och Air scarf, det vill säga varmluftsutsläpp i nackskydden, är exempelvis standard. Personligen skulle jag slå till på ett AMG sportpaket som vässar interiör, exteriör och väghållning. Då får man bland annat snyggt spoilerpaket, mörktonade lamphus och bakljus, LED-varselljus, 18-tumshjul och sportchassi.

Merpriset varierar från 31 200 till 36 900 kronor beroende på motorversion. Trots något sämre fjädringskomfort är AMG-paketet pricken över i. Det gör att nya Mercedes SLK även borde falla verkligt fåfänga bilförare i smaken…


FAKTA MERCEDES SKL 200

DRIVLINA
Motor: Rak 4-cylindrig 1 796 cc, direktinsprutning och turbo.
Effekt: 184 hk (135 kW) vid 5 250 varv/min.
Vridmoment: 270 Nm vid 1 800–4 600 varv/min.
Transmission: 6-växlad manuell låda (7-växlad automat), bakhjulsdrift.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,3 (7,0) sekunder, toppfart 240 (237) km/tim.

SÄKERHET
Ej testad
av Euro NCAP.
Aktiv säkerhet: ABS låsningsfria bromsar, antisladdsystem med antispinnfunktion, trötthetsvarnare.
Passiv säkerhet: Främre- och sidokrockkuddar, bältesspännare, aktivt nackskydd.

ALLMÄNT
Mått: Längd 413 cm, bredd 181 cm, höjd 130 cm, axelavstånd 243 cm.
Bagage: 225–335 liter.
Tjänstevikt: 1 435/1 470 kg.
Bränsleförbrukning/100 km: Blandad körning 6,4 (6,1).
Pris: 393 900 (422 900) kronor.

PLUS:
Design, väghållning, bränsleförbrukning.

MINUS
Pris, dyr mer-utrustning, förvaring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!