Liten men stadig crossover

UNT PROVKÖR. Det är inte utan att jag blir förvirrad när jag närmar mig nya Q3. Den ser rätt beskedlig ut för att tillhöra Q-familjen. Jag minns att jag hajade till när jag körde Q7, den är nämligen en riktig koloss, mycket mäktigare i verkligheten än på bild.

Range Rover Evoque
365 900 kr. 190 hk, 0,57 l/mil, Co2-utsläpp: 149 g/km
Range Rover brukar vara kung i terrängen. Lanseras i september, lär göra det tufft för alla konkurrenter.

Range Rover Evoque 365 900 kr. 190 hk, 0,57 l/mil, Co2-utsläpp: 149 g/km Range Rover brukar vara kung i terrängen. Lanseras i september, lär göra det tufft för alla konkurrenter.

Foto: Range Rover

Motor2011-08-13 12:01

Men enligt Audis representanter i Zürich har de tre Q:na ungefär samma silhuett. Hur som helst, fyra motorer kommer att finnas till bilen, två för bensin och två för diesel. Samtliga är fyrcylindriga och tvåliters, alla har direktinsprutning, turboladdning och start/stopp-system.

Audi tror mest på dieslarna (140 hk respektive 177 hk), framför allt på den större. Den har permanent fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda, en sjuväxlad S tronic. Den lägger jag beslag på och drar i väg ut på de schweiziska vägarna.

Inuti både känns och ser bilen ut som en riktig Audi, ganska sober och prydlig, men lite trängre än väntat. Jag brukar sitta som en smäck i de flesta typer av stolar, men får träsmak av Q3:ans säten. Och så är det fladdrigt i ratten, det vill säga den svarar inte bums på rattrörelser.

Men dieseln är behagligt tyst och varken vindbrus eller vägbuller är något problem inne i kupén. Bilen känns stadig och stabil, motorn är stark och växellådan skön och smidig.Det exemplar jag kör är utrustat med mängder av tekniskt extragodis som till exempel drive select (påverkar gaspedal och styrning) och olika varnings/assistanssystem, den larmar om jag byter fil utan att blinka, läser fartbegränsningsskyltar och varnar om jag kör för fort eller när det är en bil i döda vinkeln.

Q3 är som vanligt när det gäller Audi ganska snålt standardutrustad och vill man ta del av den moderna tekniken, vare sig det gäller underhållning eller varningssystem, får man betala dyrt. Bagageutrymmet är egentligen inte så mycket att klaga på, det rymmer 460 liter i vanliga fall. Men tyvärr blir inte golvet plant när man fäller baksätena.

Nu till nästa förvirring. Till Q3 med den lilla dieseln finns framhjulsdrift. Q står ju för ”quattro” som betyder fyrhjulsdrift! Tanken är dock bra. Allt fler tycker sig ha rätt liten användning för fyrhjulsdrift, särskilt med tanke på siffrorna nedan. Med framhjulsdrift drar den 0,52 liter per mil och har 138 gram per kilometer i koldioxidutsläpp. Motsvarande siffror för dieseln med fyrhjulsdrift är 0,59 liter per mil och 156 gram per kilometer. Och så har vi prisskillnaden – 288 000 kronor mot 343 500.

Q3:s målgrupp är enligt Audi från 30 år och uppåt, singlar liksom familjer men också äldre par. Och vilken motor ska de välja? Jag vet inte om jag håller med Audi, hade nog hellre valt dieseln med framhjulsdrift.

Audi q3 2,0 tdi quattro

Motor: Fyracylindrig, 2-liters diesel med turbo
Växlar: 7-stegad dubbelkopplingslåda S-tronic
Tjänstevikt: 1 660 kg
Maxlast: 525 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Pris: 343 500 kr
Skatt: 3 004 kr
Garantier: 2 års nybil, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti´
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 4
Aktiva nackskydd: Fram
Antisladd: Ja
Bränsleförbr: 0,59 l/mil
Co2-utsläpp: 156 g/km
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagage: 460/1 365 l
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elektromekanisk
Toppfart: 212 km/tim
Effekt: 177 hk vid 4 200 varv/min
Vridmoment: 380 Nm vid 1 750 varv/min
Acceleration: 0-100 på 8,2 sek

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!