Lyxigt och bekvÀmt i nya Phaeton

Volkswagens flaggskepp, Phaeton, har fÄtt sig en makeover. Med den tar bilen ny sats för att locka de kunder som hittills varit tveksamma till kombinationen Volkswagen och lyxbil. Aggressiv prissÀttning och vÀlbyggd bil borde göra susen.

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Motor2010-10-30 12:00

Vid Ärsskiftet 2002/2003 sÄg Phaeton dagens ljus för första gÄngen. Anledningen till att den överhuvud taget byggdes var att ledningen för Volkswagen ville ha en bil i varje klass. Det som fattades var en lyxbil. Jag var med pÄ första körningen i Tyskland och mÄste medge att jag inte riktigt fick ihop kombinationen. Det kÀndes lite fel med ett folka-emblem dÀr fram pÄ en lyxbil.
I övrigt var jag imponerad. VÀlbyggd bil, lyxigt innehÄll, stadig, gedigen och sÀker. Den kÀndes sÄ pass sÀker och stabil att jag utan att tveka tryckte till pÄ gaspedalen och fann mig susandes fram pÄ Autobahn i 280 knyck. Utan att det kÀndes mÀrkvÀrdigt. Det gör jag förstÄs inte pÄ svenska vÀgar, men kÀnslan Àr lika "gediget bygge" som dÄ.

Phaeton har fÄtt ny formgivning, nu ser den lite smalare och elakare ut framifrÄn, vilket passar den bÀttre. Den har ocksÄ en del nya tekniska funktioner, som nytt bromssystem och ett navigationssystem som via Google kan söka vad man Àr intresserad av, till exempel restauranger och hotell. Dessutom kan man vÀlja till en kamera i fronten som ser trafikskyltarna och visar dem pÄ displayen i instrumentbrÀdan. Kupén Àr lika sober som tidigare. HÀr finns elegant utformade mugghÄllare, ett handskfack som gliiider ned, en vacker klocka pÄ instrumentbrÀdan, vars trÀinlÀggning tyst glider upp nÀr det behövs mer luft i kupén.
Man sitter jÀtteskönt och bekvÀmt i de skinnklÀdda komfortstolarna och det Àr vÀldigt gott om plats, sÀrskilt dÀr bak. BaksÀtet Àr designat med tanke pÄ att mÄnga Àgare sitter dÀr - med chaufför fram. Det Àr tyst i kupén och fÀrden ytterst bekvÀmt via ljuftfjÀdring.

Det finns tre motorer till Phaeton, alla med fyrhjulsdrift. I min sitter en turboladdad V6:a diesel med 240 hÀstkrafter, kopplad till en sexstegad automat med Tiptronic (som du kan vÀxla manuellt med). För att fÄ en snabb knuff mÄste det till en tung och bestÀmd fot pÄ gasen. Det blir inte sÄ att kroppen trycks bakÄt i stolen, men det rÀcker till för att göra omkörningarna snabba. Jag kan ÀndÄ lugna vÀnner av fart och flÀkt, det finns en V8:a (335 hÀstkrafter) och en W12:a (450 hÀstkrafter) ocksÄ.
Den sortens köpare som tidigare sökte sig till de traditionella lyxmÀrkena börjar nu upptÀcka Phaeton varför Volkswagen Sverige satt en djÀrv försÀljningsprognos. Sedan 2002 har bara 40 stycken sÄlts hÀr, nu tror man pÄ minst lika mÄnga bara i Är.
Att döma av innehÄllet stÄr den sig bra mot konkurrenterna. Och med tanke pÄ prissÀttningen har den onekligen ett försprÄng.

FAKTA VW Phaeton

RESULTAT: 44 av 50 poÀng

ALLMÄNT 9 av 10 poĂ€ng
TjÀnstevikt (kg) 2 252
Max slÀpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 500/750
Drivning Permanent fyrhjulsdrift
VĂ€xlar A6 med Tiptronic
Cylindrar/volym/drivmedel 6/2 967/Diesel
Maxlast (kg) 578

PRESTANDA 7 av 8 poÀng
Effekt (hk) 240
Vridmoment (Nm/varv) 500/1 500-3 000
0-100 km/t pÄ (sek) 8,6
VĂ€ndcirkel (m) 12

KOMFORT 9 av 10 poÀng
FÀllbart ryggstöd bak Nej
StÀllbar ratt Höjd/lÀngd
Bagageutrymme (lÄdliter) 500
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hastighetsberoende servotronic

SÄKERHET 9 av 10 poĂ€ng
3-punktsbÀlte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6/4
FĂ€sten barnstol Isofix bak
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej

MILJÖ 3 av 4
CO2 (gr/km) 224
BrÀnsleförbrukning (l/100 km) 8,5

EKONOMI 7 av 8 poÀng
Pris pÄ gatan (kr) 599 000
Skatt (kr) 6 993
Serviceintervaller (mil/Är) Flexibelt serviceintervall, dock senast var 24:e mÄnad
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 26 724 (dubbla, bakre dÀmpare)
StrÄlkastare (kr, komplett) 10 833 (Xenon och kurvljus)

PLUS
BekvÀm, lyxig, stadig, rymlig, stark, tyst.

MINUS
Det skulle vÀl vara pengarna den kostar dÄ.

TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA

Audi A8, 3,0 TFSI quattro
768 000 kronor. 290 hÀstkrafter.
Rymlig, lyxig, bekvÀm, stark, tyst och sÀker.

BMW 730d
762 000 kronor. 245 hÀstkrafter.
BekvÀm, rymlig, lyxig, stark, tyst och sÀker.

Mercedes S 350 BlueTec
805 000 kronor. 259 hÀstkrafter.
SÀker, rymlig, lyxig, bekvÀm, stark, tyst och dyr.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om