Mercedes i fyrkantigt format
Ska du vara trendriktig i USA sÄ ska du köra fyrkantiga bilar. Den trenden har Àven Mercedes nappat pÄ med sin nya kompakta GLK. Men till skillnad frÄn sina jeepliknande syskon Mercedes ML och GL tillverkas GLK inte i Nordamerika utan i tyska Bremen.
En lÄda röd Mercedes! Med nya GLK följer Mercedes den amerikanska trenden mot mera fyrkantiga bilar.
Foto: Fotograf saknas!
Som vanligt vill Mercedes spela i en lite egen division, inte minst prismĂ€ssigt. Ăr det premium sĂ„ Ă€r det. 419 900 kostar den billigaste versionen med en 3,0-liters bensinsexa. Provbilen med en V6-diesel kostar 439 900 kronor. Samma pris som man vill ha för varianten med en 3,5-liters bensinsexa.
Till sommaren kommer ytterligare en motorvariant, en rak fyrcylindrig diesel pÄ 170 hk och ett pris pÄ 379 900 kronor.
Mercedes GLK Àr i princip byggd pÄ en C-klassplattform. Fast förstÀrkt och försedd med kraftigare hjulupphÀngningar. Och alla versioner har Mercedes eget fyrhjulsdrivningssystem 4Matic som standard. Liksom sjustegad automatvÀxellÄda.
I bÄda disciplinerna Àr Mercedes i framkant. Bilen tar sig fram överraskande bra pÄ dÄligt underlag, trots opraktiska 20-tumshjul med 255 mm breda lÄgprofildÀck (som att sÀtta vattenskidor pÄ en sumobrottare). Transmissionen tar hand om det mÀktiga vridmomentet med ryckfri elegans.
320-motorn ger hela 540 Nm vid lÄga 1 600 varv och bjuder förstÄs pÄ ett utsökt bottendrag. Till en jÀmförelsevis anstÀndig brÀnslekonsumtion. Volvo XC60 med den mÀrkbart klenare D5-motorn drar lika mycket.
Köregenskaperna Àr trygga om Àn lite sÀvligare Àn hos en vanlig C-klass. Kanske för att chassiet rör sig aningen mer pÄ grund av den lÀngre fjÀdringsvÀgen.
Förarplatsen Àr lÀttjobbad, bortsett frÄn Mercedes egensinniga kombinationsspak till vÀnster om ratten som innehÄller alla de funktioner som konkurrenterna delar upp pÄ tvÄ spakar. Och sÄ Àr GLK förvÄnansvÀrt trÄng i baksÀtet - och bagagerummet Àr till och med nÄgot mindre Àn i C-klass. Men sÄ Àr ju GLK faktiskt fem centimeter kortare Àn lillebror C-klass.
SÀkerhet Àr ju Mercedes paradnummer och precis som i C-klass sÄ Àr sÀkerhetsstandarden hög redan i grundutförandet. Men PreSafe och sidokrockkuddar i baksÀtet kostar extra. Lite smÄsniket med tanke pÄ att Volvo skickar med nÀstan all sÀkerhetsutrustning som standard till nya XC60.
NÄgon storsÀljare i Sverige blir knappast Mercedes GLK. Kanske inte ens i Europa i övrigt. Alla jag visat bilen för har rynkat pÄ nÀsan Ät utseendet. Men i USA skulle den sÀkert ha blivit en succé - om nu nÄgon amerikan över huvud taget köper en bil i dessa tider.
Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
Motor: 6-cylindrig lÀngsmonterad dieselmotor med common rail, 2 987 cc, tvÄ överliggande kamaxlar per cylinderbank och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 224 hk (165 kW) vid 3 800 varv/min, vridmoment 540 Nm vid 1 600 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. FramhjulsupphÀngning med fjÀderben. Individuell bakhjulsupphÀngning med multilÀnk och skruvfjÀdrar, kuggstÄngsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
MÄtt och vikter: LÀngd 453, bredd 184, höjd 168, axelavstÄnd 276 cm. TjÀnstevikt 1 830 kg. Totalvikt 2 480 kg. Bagagevolym 450-1 550 liter. SlÀpvagnsvikt 2 000 kg.
Pris: 439 900 kronor
BrÀnsleförbrukning: 8,4 l/100 km
UtslÀpp CO2: 208
Konkurrenter i klassen: Volvo XC60 D5, BMW X3 3,0d, Audi Q5 3,0 TDI, Citroën C-Crosser HDi.
Motor: 6-cylindrig lÀngsmonterad dieselmotor med common rail, 2 987 cc, tvÄ överliggande kamaxlar per cylinderbank och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 224 hk (165 kW) vid 3 800 varv/min, vridmoment 540 Nm vid 1 600 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. FramhjulsupphÀngning med fjÀderben. Individuell bakhjulsupphÀngning med multilÀnk och skruvfjÀdrar, kuggstÄngsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
MÄtt och vikter: LÀngd 453, bredd 184, höjd 168, axelavstÄnd 276 cm. TjÀnstevikt 1 830 kg. Totalvikt 2 480 kg. Bagagevolym 450-1 550 liter. SlÀpvagnsvikt 2 000 kg.
Pris: 439 900 kronor
BrÀnsleförbrukning: 8,4 l/100 km
UtslÀpp CO2: 208
Konkurrenter i klassen: Volvo XC60 D5, BMW X3 3,0d, Audi Q5 3,0 TDI, Citroën C-Crosser HDi.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!