Mitsubishi Outlander 2,0 di-d
En ny Mitsubishi Outlander har gjort entré i Europa. I Japan har den redan sålts i ett par år och i USA var den en nyhet förra året. Senare i år kommer den också med franska namn, Citroën och Peugeot.
Foto: Rolf Gildenlöw
Gamla modellen med enbart bensinmotorer och den nya enbart med diesel. Och dieselmotorn köper Mitsubishi från Volkswagen där den används i bland annat VW Golf. Även det kan te sig lite märkligt eftersom Mitsubishi har ett intimt samarbete med Peugeot-Citroën, som är på väg att bli världsledande när det gäller personbilsdieselmotorer. Mitsubishi bygger dessutom syskonbilarna Citroën C-Crosser och Peugeot 4007 på samma plattform - man byter i princip bara front och baklyktor - och i de bilarna sitter franska dieslar som skeppas till sammansättningsfabriken i Japan.
Sanningen är förstås att det blir franska motorer också i Outlander, så fort kontraktet med Volkswagen löper ut. Och då blir det också mer kraft under huven. Den tyska TDI-motorn är i klenaste laget i den här relativt tunga bilen, speciellt på låga varv.
Crossover är det nya trendiga namnet på fyrhjulsdrivna, jeepliknande bilar. En korsning med andra ord, eller snarare en kompromiss. Det brukar innebära eftergifter. Och Outlander är varken en riktigt bra terrängbil eller en riktigt bra personbil. Men bättre än de flesta konkurrenterna i klassen - och billigare. Dessutom en riktigt bra kombibil. Den är betydligt större och rymligare än föregångaren, lastar mer både i vikt och volym och får dessutom dra 400 kg mer på kroken. Den går också att få med sju säten och rymmer då fortfarande en del bagage.
En elektromagnetisk mellandifferential fungerar bra, och går att låsa om det blir riktigt besvärligt, men det är ingen bil man bör ge sig ut i terrängen med. Den saknar lågväxel, har för dålig markfrigång och skyddsplåtarna är bara av plast.
Med ett vred mellan sätena går det att skifta mellan fyrhjulsdrivning och enbart framhjulsdrivning. På torra och fina vägar kör man lämpligen med enbart drivning på de två framhjulen, för att spara bränsle, medan inkopplad 4WD fördelar driftkraften automatiskt mellan fram- och bakaxel. Vid normal körning innebär det 85 procent av momentet fram. Maximalt 60 procent går att få över till bakhjulen, om det är riktigt halt. I besvärliga lägen finns ett tredje läge att välja - "lock". Då låser man mellandifferentialen och får konstant 50-50-drivning.
Nya Outlander finns i tre utrustningsnivåer; Invite, Intense och Instyle. Den sistnämnda är i det närmaste fullutrustad, med läderklädsel, jättestereo och sju säten, och kostar 298 900 kronor. Därmed är den nästan 25 000 kronor billigare än Hyundai Santa Fe, som hittills haft rollen som prisledare.
är det bara nya Land Rover Freelander som lyckats plocka hem fem stjärnor hos EuroNCAP, men nya Outlander var bara en hårsmån från att nå det målet. Nu blev det fyra stjärnor med råge. Bilen fick maxpoäng vid sidokrockprovet. Instrumentpanelens konstruktion är den svaga punkten och kan ge benskador vid en frontalkollision.
All säkerhetsutrustning är standard, det vill säga krockkuddar, krockgardiner, antisladdsystem, låsningsfria bromsar och - strålkastarrengörare.
MITSUBISHI OUTLANDER 2,0 di-d
Pris: 252 800 kronor
Bränsleförbrukning: 6,7 l/100 km
Utsläpp CO2: 177
Ekonomi: Prisledare i klassen. Bra andrahandsvärde.
Säkerhet: Fyra stjärnor i EuroNCAP. På gränsen till fem.
Komfort: Rymligast i klassen. Tyst.
Köregenskaper: Orkeslös motor. Sidvindskänslig. Bra 4x4-system.
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med pumpinjektor, 1 968 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 310 Nm vid 1 750 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, multilinksystem bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 464, bredd 180, höjd 172, axelavstånd 267, markfrigång 18 cm. Tjänstevikt 1 730 kg. Maxlast 630 kg. Bagagevolym 541-1 691 liter. Släpvagnsvikt 1 900 kg.
Konkurrenter i klassen: Honda CR-V CTDi, Hyundai Santa Fe CRDi, Toyota RAV4 D4D, Nissan Qashqai dCi.
Pris: 252 800 kronor
Bränsleförbrukning: 6,7 l/100 km
Utsläpp CO2: 177
Ekonomi: Prisledare i klassen. Bra andrahandsvärde.
Säkerhet: Fyra stjärnor i EuroNCAP. På gränsen till fem.
Komfort: Rymligast i klassen. Tyst.
Köregenskaper: Orkeslös motor. Sidvindskänslig. Bra 4x4-system.
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med pumpinjektor, 1 968 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 310 Nm vid 1 750 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, multilinksystem bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 464, bredd 180, höjd 172, axelavstånd 267, markfrigång 18 cm. Tjänstevikt 1 730 kg. Maxlast 630 kg. Bagagevolym 541-1 691 liter. Släpvagnsvikt 1 900 kg.
Konkurrenter i klassen: Honda CR-V CTDi, Hyundai Santa Fe CRDi, Toyota RAV4 D4D, Nissan Qashqai dCi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!