Mjuka linjer i bekväm fransman
Peugeot 407 är lika bekväm som den är snygg. Är spindellederna dessutom bytta är det bara att njuta den välutrustade fransmannen.
Mjuka linjer. Peugeot 407:s taklinjer är som en dyning en sommarkväll.
Foto: Björn Olsson
Testbilen, en bensinare på 136 hästkrafter som gått 9 000 mil, har genomgått ovanstående reparation och uppträder större delen av testmilen lika stabilt på vägen som ryktet gör gällande. Men jag tycker mig ändå känna av en krängande bakvagn när underlaget frestar på upphängningen. Bilhandlaren har svårt att tro mig, men kan möjligen köpa att de dåliga bakdäcken kan vara boven i dramat.
När det gäller kupévolymen är den, oavsett hastighet, snäll mot örat. Väg- och motorljudet finns där, men jag noterar knappt något vindbrus alls. Eftersom bilen stått nästan ett år i bilhallen är jag extra uppmärksam på bromsarnas kondition. De fungerar bra - beläggen nyper mjukt och tryggt, utan tendens att dra snett, även när inbromsningen är riktigt kraftig.
Kupén i 407 ger föraren en sportig, fräsch och potent känsla.
Bilen har snygga och överskådliga instrument, även om mittkonsolens alla små knappar är lite plottrig. Framstolarna är justerbara i alla ledder och den mjuka stunsen och den långa sittdynan ger en utmärkt sittkomfort.
407 är främst en framsätesbil. Baksätet ger bra utrymmen för ben och axlar för passagerare upp till medellängd, medan längre personer, i bakåtlutad position, trycker hjässan mot den kraftigt sluttande bakrutan. Det är inte optimalt.
Bagageutrymmet är i minsta laget, men fungerar bra för den lilla familjen.
Bland de praktiska detaljerna finns det utfällbara bordet i baksätets mitt, mugghållaren mellan framstolarna, de automatiskt infällda sidospeglarna och den låsbara baksätesryggen.
Peugeot 407 får högt säkerhetsbetyg och är en av ganska många femstjärniga i klassen med sju krockkuddar och antisladdsystem (ESP) som standard. Bilen saknar dock pisksnärtskydd.
Serviceintervallerna är vartannat år eller 3 000 mil och kostar cirka 16 800 kronor (exklusive kamrem). Översyn och uppsmörjning av bromsarna kostar extra, cirka 2 000 kronor runt om. Rostskyddet kunde ha varit bättre: dåligt behandlade balkar, dörrar och baklucka saknar skyddande vax. Modellen fick en trea i rostskyddsbetyg av Vi Bilägare.
Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdömen som ges gäller i första hand den provkörda bilen och inte modellen i allmänhet om det inte särskilt anges.
Peugeot 407 ST 2,0 2004
Plus
Hög kupékomfort och bra säkerhet med antisladd som standard. Snygga, böljande linjer.
Minus
Modellen har veka spindelleder och bagaget sätter gränser.
Modell allmänt*:
Efterföljaren till mellanklassmodellen Peugeot 406 heter 407. Den visades för första gången på bilsalongen i Genève 2004. Tre karossversioner finns: sedan, kombi och coupé. Sedanmodellen är 4,7 meter lång. Utrymmena är medelgoda i sedanmodellen, medan kombiversionen har relativt dåligt lastutrymme för biltypen. 2004 fanns tre olika bensinmotorer samt två dieselmotorer på programmet. Vanligast är bensinmotorerna på 2,0 samt 2,2 liter. 2009 finns 2,2 HDi (170 hk), 2,0 (140 hk), 2,0 HDi (140 hk), 1,5 HDi (110 hk). Den nya coupén finns med 2,7 HDi (240 hk), 2,0 HDi (163 hk). Besiktningsresultaten är sämre än för medelbilen. Spindellederna får många anmärkningar.
Miljö:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,82
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 194
Ekonomi:
Cirkapris (kr) 90 000* (testbilens pris: 85 000)
Skatt (kr) 2 001
Milkostnad (kr) 17**
Årlig kostnad (kr) 26 100**
Reparationer, pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte (kr) 4 519 (12 000 mil/4 år)
Bromsskivor och belägg fram (kr) 4 089
Bromsbelägg bak (kr) 2 087
Avgassystem (kr, utom kat) 11 700 (finns bara komplett med kat)
Stötdämpare (kr) 4 665 (f), 4 300 (b)
Koppling (kr) 9 900 (utbytes), 11 500 (ny)
Strålkastarinsats (kr/st) 3 262 (hel strålkastare)
Teknik:
Effekt (hk) 136
Cylindervolym (cm3) 1 997
Växellåda M5
Vikt (kg) 1 530
Maxlast (kg) 470
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 205/60/16
Säkerhet*:
3-puntsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar (standard) Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Ja
EuroNcaps krocktest Fem stjärnor av fem (avser Peugeot 407 2004)
Folksams olycksstatistik Statistik saknas från verkliga olyckor.
* Avser grundmodellen. Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen.
Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.
Plus
Hög kupékomfort och bra säkerhet med antisladd som standard. Snygga, böljande linjer.
Minus
Modellen har veka spindelleder och bagaget sätter gränser.
Modell allmänt*:
Efterföljaren till mellanklassmodellen Peugeot 406 heter 407. Den visades för första gången på bilsalongen i Genève 2004. Tre karossversioner finns: sedan, kombi och coupé. Sedanmodellen är 4,7 meter lång. Utrymmena är medelgoda i sedanmodellen, medan kombiversionen har relativt dåligt lastutrymme för biltypen. 2004 fanns tre olika bensinmotorer samt två dieselmotorer på programmet. Vanligast är bensinmotorerna på 2,0 samt 2,2 liter. 2009 finns 2,2 HDi (170 hk), 2,0 (140 hk), 2,0 HDi (140 hk), 1,5 HDi (110 hk). Den nya coupén finns med 2,7 HDi (240 hk), 2,0 HDi (163 hk). Besiktningsresultaten är sämre än för medelbilen. Spindellederna får många anmärkningar.
Miljö:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,82
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 194
Ekonomi:
Cirkapris (kr) 90 000* (testbilens pris: 85 000)
Skatt (kr) 2 001
Milkostnad (kr) 17**
Årlig kostnad (kr) 26 100**
Reparationer, pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte (kr) 4 519 (12 000 mil/4 år)
Bromsskivor och belägg fram (kr) 4 089
Bromsbelägg bak (kr) 2 087
Avgassystem (kr, utom kat) 11 700 (finns bara komplett med kat)
Stötdämpare (kr) 4 665 (f), 4 300 (b)
Koppling (kr) 9 900 (utbytes), 11 500 (ny)
Strålkastarinsats (kr/st) 3 262 (hel strålkastare)
Teknik:
Effekt (hk) 136
Cylindervolym (cm3) 1 997
Växellåda M5
Vikt (kg) 1 530
Maxlast (kg) 470
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 205/60/16
Säkerhet*:
3-puntsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar (standard) Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Ja
EuroNcaps krocktest Fem stjärnor av fem (avser Peugeot 407 2004)
Folksams olycksstatistik Statistik saknas från verkliga olyckor.
* Avser grundmodellen. Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen.
Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!