Moppe med personlighet

Skruva bort, köpa nytt och bygga om. Allt fler satsar på en personlig prägel och förändrar utseendet på sin moped. Honda Zoomer ser tokig ut redan från början. Den är tacksam att bygga om och kan enkelt göras ännu galnare.

Låg, svart och bestialisk. Isak Takkula har satt ihop en extrem Zoomer. Den är förlängd med ett par decimeter och utrustad med mängder av tillbehör.

Låg, svart och bestialisk. Isak Takkula har satt ihop en extrem Zoomer. Den är förlängd med ett par decimeter och utrustad med mängder av tillbehör.

Foto: Isak Takkula

Motor2011-10-01 11:57

Marknaden för tillbehör är gigantisk. Det går att köpa i princip vilka slags prylar som helst till sin moped - från styren, handtag och baklysen till sadlar, backspeglar och dekaler. Allt för att sätta sin personliga prägel på maskinen.

En mopedmodell som redan i originalutförande ser högst egensinnig ut är Honda Zoomer. Med dubbla strålkastare, feta däck och ett naket ramskelett har skotern snabbt fått kultstatus.
- Den är rå och basic. Massivt byggd med mycket metall och ett brutalt stuk. Den är så lätt att modifiera och det finns enormt mycket tillbehör, säger Danne Palm som på sin Zoomer bland annat rensat bakpartiet, satt på fotpinnar och bytt ut alla blinkers.

I Japan och USA har det vuxit fram en vild subkultur kring modellen med ombyggnationer, trimningar, träffar och klubbar. Ett fenomen som håller på att etableras i Sverige.
- Jag har inte räknat efter hur mycket pengar jag har lagt ut. Jämfört med bilbyggen är det en väldigt liten kostnad, men det går förstås tusenlappar, konstaterar Isak Takkula om sitt extrema Zoomer-bygge.

Maskinen är låg, svart och bestialisk, förlängd med ett par decimeter och utrustad med mängder av tillbehör. Förutom kraftkällan är det i princip bara fälgarna, däcken och sadeln som finns kvar från originalet.
- Om jag är klar med den? Nja, det finns alldeles för mycket delar att köpa. Och än så länge har jag inte gett mig på motorn, säger Isak Takkula.
Under tiden fortsätter han att göra som många andra Zoomer-entusiaster. Besöka diverse amerikanska och japanska forum och webbplatser för att hänga med och skaffa inspiration. Det händer hela tiden saker i Zoomer-världen.

Honda Zoomer

I slutet av 2002 lanserade Honda sin Zoomer i Japan och Nordamerika. I USA och Kanada fick den namnet Ruckus. Där fanns den även som motorcykel på 250 kubik, Big Ruckus. I Europa presenterades Zoomer i slutet av 2004 och den ser fortfarande lika egensinnig ut.

Mopeden har fått kultstatus och det har vuxit fram en subkultur som sprider sig i Sverige. Läs mer på www.zoomerzone.se , www.totalruckus.com , www.tokyo-parts.co.jp  och battlescooter.com .

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!