Vårrustningen kan göras på flera nivåer. En ordentlig biltvätt, dammsugning och det efterlängtade bytet till sommardäck gör många själva. Andra vill fixa stenskott, skura motorrummet och slipa fälgar.
På Centralrekonden i Uppsala gör man mycket polering och vaxning inför våren. Och en hel del helrekonder och lackförseglingar.
– Rekonditionering betyder återskapande. Vi försöker återskapa bilen till nyskick så långt som möjligt. Med interiörtvätt av säten och instrumentpanel, motortvätt, polering och vaxning, säger Richard Ejdervik, på Centralrekonden i Uppsala.
Små lackskador som repor kan i vissa fall poleras bort, medan stenskott eller mindre rostskador bör slipas, spacklas, slipas igen och lackas. Salt sliter på bilen och kan vara ett otyg för lacken, men hela fordonet drabbas. För att hålla rent bör man tvätta underrede och hjulhus ordentligt, samt motortvätta. Även kylaren är utsatt för salt och kan tvättas med motortvättmedel. Vänta i tio minuter och spola av med högtryckstvätt.
– Ingenting mår bra av att vara skitigt, det gäller även motorutrymmet, säger Richard Ejdervik.
Skyddsmedel för instrumentpanel och impregnering för säten håller bilen snygg betydligt längre eftersom solen bleker gummi och textilier. Att tvätta bilen noggrant utvändigt gör de flesta bilägare till våren, men vatten och schampo gör inte hela jobbet:
– Att polera och vaxa bilen gör den riktigt ren och skyddar lacken, säger han.
Ett vanligt misstag som många gör är att man låter bär eller fågelspill ligga kvar på lacken för länge.
– Det är en syra som angriper direkt. Det bästa är om man torkar av med en våt trasa direkt, annars ligger rönnbären där från hösten, över vintern och sedan går det inte att få bort angreppen vilket gör många besvikna, säger han.
Skötseltips för bilen:
Batteri
En hård vinter kan gå hårt åt batteriet. Kolla gärna batteriets kapacitet för att slippa obehagliga överraskningar.
Däck
Efter 31 mars är det tillåtet att köra på sommardäck. Det godkända mönsterdjupet är 1,6 millimeter, men 3 millimeter rekommenderas för bra grepp när vägen är våt eller fuktig. Tänk på att ha bästa mönsterdjup bak. Om du byter själv bör du lägga lite kopparpasta på centrumnavet.
Så kallad däckpolish snyggar till däcksidorna och kan även användas till andra yttre gummidetaljer. Dock inte på ratt eller pedaler som kan bli väldigt glatta.
Fälgar
Rengör vinterhjulen innan du ställer undan dem. Det går att fräscha upp till synes hopplösa plåtfälgar om man är beredd att tvätta ordentligt, slipa bort rosten och måla med anpassad färg.
Hjulhus
Spola bort saltrester och smuts med högtryck. Alternativt tvätta för hand.
Instrumentpanel
Efter dammsugning och tvätt inne i bilen kan panel och gummidetaljer fräschas upp ytterligare med vinylglans.
Lack
Tvätta, polera och vaxa. Det kan finnas saltrester kvar även efter "vanlig" tvätt, men hur mycket jobb som krävs avgörs av lackens kondition och ägarens ambition. Ta bort asfaltfläckar med avfettning och skölj av. Tvätta bilen från taket och gå nedåt. Se till att alltid ha ordentligt med vatten och schampo i tvättsvampen. Tänk speciellt på att göra rent smuts och fuktfällor som lister och karossveck. Byt vatten och svamp - den gamla kan innehålla grus. Polera och vaxa, gärna med maskin.
Lampor
En översyn av alla lampor. På vissa bilmodeller är det krångligt att byta strålkastarlampor, men instruktionsboken kan emellanåt ge bra vägledning.
Lister
Lister kan torka och tappa sin elasticitet. Silikon på dörrlister efter rengöring håller dem fräscha.
Rost
Leta efter stenskott där lacken är borta. Det rostar snabbare där lacken är skadad. Har det kommit lite rost ta bort med kniv eller sandpapper. Är du riktigt noggrann; slipa med slippapper, lägg i rostskyddsfärg, sedan spackel och slipa med vårslippapper. Sedan återstår ett lager grundfärg och lack. Se servicebok för färgkod. Lägg helst på lack med tunn pensel eller annat spetsigt föremål. Spreja lite färg i ett burklock eller liknande och ta färg därifrån. Undvik att spreja direkt på bilen vid små lagningar. Det finns även lackstift.
Motorrum
Motortvätta med lämpligt medel, avfetta där det behövs, borsta av och spola rent. Var försiktigt så att inte elektroniken "dränks". Var försiktig om du använder högtryck. Pedanten passar på att göra rent plåten i motorrummet.
Torkarblad
Byt ut om gummit är fladdrigt eller sprucket. Rengör ofta med ljummet vatten och diskmedel så varar de längre.