Mycket utrustning för pengarna

UNT PROVKÖR.SlĂ€ng in sĂ„ mycket utrustning som möjligt, tĂ€nkte franska biltillverkare, och vips hade Peugeot en kĂ€rra som nafsade VW Golf, Ford Focus och Toyota Corolla i hasorna. Den rikligt tilltagna standardutrustningen var svĂ„r att sĂ€ga nej till och Peugeot var med pĂ„ banan.

Peugeot 307

Peugeot 307

Foto: Tomas HĂ€gg

Motor2010-10-21 13:00

Testbilen, en Peugeot 307 1,6 frÄn 2006, har allt man behöver i utrustningsvÀg, regnsensor inkluderat. SÀkerhetspaketet Àr finfint, med sidokrockskydd pÄ bÄda sidor och krockgardiner. 307 Àr eftertraktad och har ett bra andrahandsvÀrde.
Instrumenteringen i 307 Àr bÄde snygg och tydlig. Förarstolens instÀllningsmöjligheter bör passa de flesta. Peugeot har goda utrymmen, det Àr mycket luft i frÀmre delen och baksÀtet ger tvÄ vuxna gott om plats.
Den positiva bilden balanseras av röda markeringar frĂ„n Bilprovningen. NĂ€stan samtliga Ă„rsmodeller 01–05 har fler fel Ă€n genomsnittet.

Spindelleder har tvingat mĂ„nga till verkstaden, i viss mĂ„n ocksĂ„ bromsarna och strĂ„lkastare. Även en del elektronikgissel har ocksĂ„ rapporterats. Modell 2006 ser Ă€nnu sĂ„ lĂ€nge ut att klara sig bĂ€ttre, men först om nĂ„gra Ă„r vet vi.
Ett plus för den goda takhöjden. Bagageutrymmet rymmer vad man kan begÀra av storleksklassen, jÀmförbart med Ford Focus, men större Àn bÄde Golf och Corolla. Den som behöver mer plats utnyttjar det del- och fÀllbara ryggstödet, eller kanske Ànnu hellre vÀljer en kombi.

Den positiva bilden balanseras av röda markeringar frĂ„n Bilprovningen. NĂ€stan samtliga Ă„rsmodeller 01-05 har fler fel Ă€n genomsnittet. Spindelleder har tvingat mĂ„nga till verkstaden, i viss mĂ„n ocksĂ„ bromsarna och strĂ„lkastare. Även en del elektronikgissel har ocksĂ„ rapporterats. Modell 2006 ser Ă€nnu sĂ„ lĂ€nge ut att klara sig bĂ€ttre, men först om nĂ„gra Ă„r vet vi.
Sittkomforten tycker jag Àr god, trots begynnande trÀsmak efter en timmes körning. Det lÀtt skÄlade ryggstödet hÄller mig pÄ plats. Stora fina rutor, bÄde framÄt och Ät sidorna ger utmÀrkt koll pÄ omgivningen.

Svarta siffror mot vit bakgrund pÄ klassiskt runda instrument. NÀr mörkret faller blir siffrorna röda mot mörk bakgrund. Radio- och fÀrddatoruppgifter visas diskret pÄ displayen centralt placerad pÄ instrumentbrÀdans ovansida. Materialvalet Àr lÄngt frÄn sexigt, men svart, grÄtt och krom gÄr hem, Ätminstone i min bok.
Funktionen för farthÄllare och radioinstÀllning sitter i varsin spak vid ratten, som delvis skyms av ratten.

Kanske Àr det just oservade bromsar som fÄr bilen att krÀnga kraftigt i sidled nÀr jag stÀller mig pÄ bromspedalen - huamej om det skulle hÀnda pÄ vintervÀg.
VÀgegenskaperna Àr det inte mycket att orda om, 307 Àr en trevlig bekantskap, den gör bra ifrÄn sig pÄ alla vÀgtyper. Ljudvolymen frÄn asfalt, dÀck och motor Àr fullt acceptabel, fjÀdringen snÀll och förlÄtande, vÀghÄllningen Àr stadig - konstruerad för att passa mÄnga, vilket den ocksÄ gjort.
Snyggt och prydligt. Instrumenteringen Àr tydlig och lÀttanvÀnd. FÀrddatorns information visas pÄ en display pÄ instrumentbrÀdans ovansida. FarthÄllarspaken Àr delvis skymd av ratten.

Peugeot 307 Àr en mycket rymlig modell i Golfklassen.Modellen debuterade 2001. Peugeot 307 Àr bara 4,2 meter lÄng men tack vare höjden pÄ 1,51 meter Àr kupéutrymmena goda. FörsÀljningen av Peugeot 307 har gÄtt mycket bra i Sverige, inte minst pÄ grund av att utrustningen varit omfattande och priset lÄgt. Ett flertal olika utrustnings- och motorversioner finns pÄ marknaden. Vanligast Àr en 1,6-liters bensinmotor pÄ 108 hÀstkrafter (80 kW). Utöver den mest sÄlda kombisedanen finns ocksÄ en kombiversion som lanserades vÄren 2002. Kombimodellen Àr drygt 4,4 meter lÄng, 22 centimeter lÀngre Àn kombisedanen. Den extra lÀngden skapar ett mycket stort lastutrymme som svÀljer upp till 1,5 kubikmeter nÀr sÀtena fÀlls fram. En specialversion kallad 307 SW finns, med sju sÀten som tillval. Peugeot 307 eftertrÀddes av Peugeot 308 under 2008, men sÄldes vidare fram till och med 2009 i olika versioner.

TEST Peugeot 307 1,6 2006

Modell allmÀnt*:
Peugeot 307 Àr en mycket rymlig modell i Golf-klassen. Modellen debuterade 2001. Peugeot 307 Àr bara 4,2 meter lÄng men tack vare höjden pÄ 1,51 meter Àr kupéutrymmena goda. FörsÀljningen av Peugeot 307 har gÄtt mycket bra i Sverige, inte minst pÄ grund av att utrustningen varit omfattande och priset lÄgt. Ett flertal olika utrustnings- och motorversioner finns pÄ marknaden. Vanligast Àr en 1,6-liters bensinmotor pÄ 108 hÀstkrafter (80 kW).
Utöver den mest sÄlda kombisedanen finns ocksÄ en kombiversion som lanserades vÄren 2002. Kombimodellen Àr drygt 4,4 meter lÄng, 22 centimeter lÀngre Àn kombisedanen. Den extra lÀngden skapar ett mycket stort lastutrymme som svÀljer upp till 1,5 kubikmeter nÀr sÀtena fÀlls fram.
En specialversion kallad 307 SW finns, med sju sÀten som tillval. Peugeot 307 eftertrÀddes av Peugeot 308 under 2008, men sÄldes vidare fram till och med 2009 i olika versioner.

MILJÖ:
BrÀnsle Bensin
BrÀnsleförbrukning (l/mil) 0,74
Miljöklass 2005
CO2-utslÀpp (g/km) 174

EKONOMI:
Cirkapris (kr) 87 000* (testbilens pris: 94 000)
Skatt (kr) 1 470
Milkostnad (kr) 25**
Årlig kostnad (kr) 37 000**
Reparationer Pris (mÀrkesverkstad):
Kamremsbyte (kr/intervall): 3 600/6 Är (15 000 mil)
Bromsskivor och belÀgg fram (kr, bÄda sidor): 3 000
BromsbelÀgg bak (kr, bÄda sidor): 1 500
Spindelled (kr, bÄda sidor): 3 700
LĂ€nkarm (kr): 2 450 (f), finns ej, stel bakaxel (b)
Avgassystem (kr, utom kat): 3 800
StötdÀmpare (kr) 5 300 (f), 2 400 (b)
Koppling (kr): 8 500
StrÄlkastarinsats per styck (kr): 3 000 (hel strÄlkastare)

TEKNIK:
Effekt (hk) 108
Cylindervolym (cm3) 1 587
VÀxellÄda M5
Vikt (kg) 1 320
Maxlast (kg) 380
DÀck (bredd i mm/tvÀrsnittets höjd i förhÄllande till bredden i procent/fÀlgens diameter i tum) 195/65/15

SÄKERHET*:
3-punktsbÀlte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
LÄsningsfria bromsar Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Ja
Nackskydd pÄ samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Ja
Spinnreglering Ja
Euro Ncaps krocktest Fyra stjÀrnor av fem (Peugeot 2001)
Folksams olycksstatistik Bra sÀkerhet, minst 20 procent högre sÀkerhet Àn medelbilen

* Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende pÄ körstrÀcka, utrustning, skick och inköpsstÀlle. Avvikelser pÄ plus eller minus 10 procent frÄn det angivna cirkapriset Àr vanliga. KÀlla: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.

** Baseras pÄ en Ärlig körstrÀcka pÄ 1 500 mil. Inkluderar vÀrdeminskning, skatt, besiktning, brÀnsle, reparationer, service, tvÀtt, rostskydd, tillbehör, dÀck. Avser grundmodellen. KÀlla: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.

PLUS:
HÀr passar klyschan mycket utrustning för pengarna, har dessutom bra utrymmen i hela kupén. Bra sÀkerhet med antisladd som standard.

MINUS:
Kolla spindelleder, bromsar pÄ Àldre modeller. Rapporter om visst elektronikstrul förekommer.

SÄ hÀr görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhÄllanden under en dag pÄ varierande vÀgtyper och i stadstrafik. Kvaliteten pÄ bilar av samma fabrikat och Ärsmodell kan variera kraftigt beroende pÄ en mÀngd faktorer som milantal och allmÀn skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men Àven modellen i allmÀnhet baserat pÄ fakta frÄn bland annat Bilprovningen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om