Nissan Qashqai 2,0 4x4

Qashqai. Smaka på det namnet. Det här är bilen som definitivt är lättare att köra än att uttala. En japansk bil, utvecklad tillsammans med fransmän, designad och tillverkad i England och med ett namn från Iran. Visst är bilindustrin multinationell!

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2007-05-09 13:58
Lättare sagt än gjort brukar det heta. Det gäller inte Nissan Qashqai. Det är lättare att bli vän med bilen än att få namnet sagt.
Kash-kaj! Så ska det sägas. Och namnet har Nissan lånat från ett nomadfolk i Iran.
Bilen är utvecklad främst för den europeiska marknaden som just nu skriker efter den här biltypen, som lite slarvigt kallas för cross-over.
Men bilen hör hemma i Golfklassen och skulle väl då närmast kunna jämföras med Golfbaserade VW Touran Cross. Dock med den väsentliga skillnaden att Qashqai går att få med fyrhjulsdrivning.

Nissan Qashqai går att få med enbart drivning på framhjulen och då stannar priset på 183900 kronor, om man väljer tvålitersmotorn och den enklaste versionen Visia. I provkörningsbilen sitter dock en extra ratt som gör det möjligt att inte bara koppla in fyrhjulsdrivning utan att också låsa mellandifferentialen.
Då blir den 18000 kronor dyrare men också riktigt kompetent på dåligt underlag, främst då kanske som dragbil. För i terräng hör den inte hemma. Markfrigången är bara som hos en Volvo XC70, cirka 20 centimeter, och någon lågväxel finns inte. I vår bil sitter dock en CVT-växellåda som fungerar utmärkt men som av någon outgrundlig anledning kostar hela 14000 kronor extra. Och pass upp - med CVT-låda sjunker den tillåtna dragvikten till 1 200 kilo!

Man sitter högt i Nissan Qashqai. Nästan lite för högt om man som jag är drygt 190 centimeter i strumplästen. Jag hamnar med blicken i vindrutans övre del och då skymmer innerbackspegeln irriterande mycket. Men åkkomforten är utmärkt och ljudnivån imponerande låg.
Det mjuka chassiet ger dock en aning svajig gång och lite sävlig styrning vid pressad körning, och som alla högbyggen blir bilen också märkbart vindkänslig.
Första intrycket av Nissan Qashqai vittnar om en välbyggd bil med japansk kvalitetskänsla. Med tanke på de snäva yttermåtten är den relativt rymlig och man åker riktigt bra, i alla fall i framsätena.

Om man nu inte sitter lika bra bak så har föraren i alla fall koll på om passagerarna har bältet på sig. Alla tre platserna bak har nämligen bältesvarnare, vilket ger extrapoäng den dagen bilen ska testas hos EuroNCAP. Några poäng för sikten snett bakåt blir det i alla fall inte, för den är värdelös.
Sammanfattningsvis är Qashqai ett intressant alternativ om man söker en praktisk bil i ett något uppblåst Golfformat.
Pris: 201 900 kronor.
Bränsleförbrukning: 8,3 l/100 km.
Utsläpp CO2: 201.
Ekonomi: Låga driftkostnader. Tveksamt andrahandsvärde.
Säkerhet: Ännu ej krocktestad i EuroNCAP. All säkerhetsutrustning ingår.
Komfort: Låg ljudnivå i kupén. Hög åkkomfort.
Köregenskaper: Mjukt chassi och lite seg styrning. Bra 4x4-system.
Miljö: Anständig förbrukning för storleksklassen. Diesel till sommaren.
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 997 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler med variabla öppningstider per cylinder. Effekt 141 hk (104 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 196 Nm vid 4 800 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning. Framhjulsupphängning med fjäderben, multilinksystem bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 432, bredd 178, höjd 161, axelavstånd 263, markfrigång 20 cm. Tjänstevikt 1 530 kg. Maxlast 430 kg. Bagagevolym 410-1 513 liter. Släpvagnsvikt 1 200 kg.
Konkurrenter i klassen: Honda CR-V 2,0, Hyundai Tucson 2,0, Toyota RAV4 2,0, Suzuki Grand Vitara 2,0.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!