Luften vibrerade av spänning och förväntningar under EM-finalerna hösten 2010 på Santa Pod i England. Fem förare hade chans att ta EM-guld i vråltuffa Bilsport Pro Mod med 40 team från tio olika nationer. Men bröderna Johan och Jonnie Lindberg, SHRA Uppsala, som 2010 körde sin första helsäsong i klassen, gjorde processen kort med konkurrenterna. Redan efter andra rundan var Lindbergs klara europamästare.
– Att vinna EM direkt var ju över förväntan, men känns naturligtvis mycket bra, kommenterade Johan (bilens förare) direkt efter tävlingen.
– Nu siktar vi mot att behålla guldet och dessutom åka ännu fortare, hälsar The New Generation Pro Mod-stjärnor som före jul hade nöjet att åka till FIA:s prisutdelning i Monaco för att gå på gala och hämta EM-utmärkelsen.
Att bröderna Lindberg tidigt fastnade för bilar har sin naturliga förklaring i att farsan och morsan, Lars-Erik och Ritha, byggt och presenterat en lång rad prisvinnande bilbyggen genom åren. Johan och Jonnie följde den goda familjetraditionen genom att bygga en T23-hot rod. Men att bara åka på utställningar var inget för bröderna. Sugna på lite mer fart köpte grabbarna en T27 Altered dragracingbil från USA. Den dög att ta dragracinglicens med innan de skaffade ett avsomnat racebygge kring en Chevrolet Nova Delivery -63. Lindberg bros körde det mesta som erbjöds med Novan. Även backtävlingar på grus!
I takt med framgångar och ökat effektberoende byttes Novan mot ytterligare en Nova -63. Den här gången ursprungligen byggd för Competition-klassen med en Cheva 350 borrad till 383 kubiktum och hetsad med kompressor. Senare uppgraderade bröderna sin satsning med en Nova -67, byggd i USA för klassen Top Doorslammer. Med denna kunde de även testa toppklassen Pro Modified.
– Top Doorslammer är en bra plantskola och Pro Mod det naturliga steget när man vill vidare. Europas duktigaste team tävlar i Pro Mod på Europas bästa banor vid tävlingar hos Europas proffsigaste arrangörer.
I flera månader hade John Russo i USA sin Pro Mod-Pontiac, god för 5,8-tider, till salu. Lindbergs kunde inte hålla sig. De for till USA och köpte Russos bil med målsättning att köra EM-serien 2010. Säsongen drömstartade med seger i England och finalförlust i Finland. Därefter regnade Veidec Festival på Mantorp Park bort och Nitrolympx på Hockenheim i Tyskland blev en katastrof med sönderkörd motor. Nu återstod bara finalen som kunde bli hur dramatisk som helst. Har du läst texten från början så vet du hur det gick.
– Bara för att vi gick och vann redan 2010 kan vi ju inte sänka målsättningen inför 2011. Alla team steppar upp, konkurrensen hårdnar och nu är ju vi dem som alla vill spöa. Dessutom suger det att vi har kört 6,01 fyra gånger men inte nått under sexsekundersgränsen.
Bröderna Lindberg vet att kommande sommar inte blir någon picknick.