Ny front på taklösa Volvo C70

Efter fyra år är det dags för en uppfräschning av Volvos cabriolet-kupé C70. Det mesta krutet har lagts på den yttre formen, bland annat i form av en modernare front och bättre materialval.

Foto: Lennart Pettersson

Motor2010-02-20 12:00
När C70 lanserades 2006 var det en helt ny bil, som till stora delar baserades på S40, men hade fått längre hjulbas och växt på nästan alla ledder. Däremot var den betydligt kortare än den gamla C70, som presenterades 1998 och då byggde på 850-modellen.
C70 i sin senare utformning blev både kupé och cabriolet i samma bil. Det tredelade plåttaket gjorde bilen komfortabel och ombonad även under vinterkörning. Samtidigt kan det fällas på 30 sekunder och försvinner då i tre delar ner i bagageutrymmet.
Denna grundkonstruktion finns kvar i den nu uppfräschade C70, där det mesta egentligen inte har ändrats.

Men utvändigt ser det nästan ut som en helt ny bil, genom att fronten byggts om och fått den markerade V-formen fram. Grillen, lamporna och luftintagen med sina dimljus är helt nytt och likheten med den kommande S60 är mycket stor.
Även bakändan har gjorts om en del och fått nya ledlampor, som gör aktern mindre klumpig. Däremot är bagageluckan orörd i sin utformning. Den öppnar bra och med taket på plats så ryms här 362 liter, vilket är godkänt för en kupé. Om plåttaket fälls ner så krymper utrymmet avsevärt och då ryms här bara några mindre väskor på totalt 170 liter.
Interiören har fått en lättare översyn och instrumentpanelen har dragits ut och blivit längre och mer strömlinjeformad. Mätarna är också nya och klädseln har blivit exklusivare. Men den som kört förra modellen upplever ingen stor skillnad bakom ratten, även om bättre material gör ganska mycket för helheten.

Säkerhetsmässigt har bilen kvar sina störtbågar bakom baksätet som blixtsnabbt fälls upp om bilen tenderar att slå runt. Sidogardinerna sitter monterade i dörrarna och de fälls upp och förblir uppblåsta en längre tid för att skydda de åkande vid en rullning.
Alla fyra platser i bilen har bältesförsträckare som ökar säkerheten för de åkande.
Under huven finns fem olika motoralternativ. Det är tre bensinmotorer på 140, 170 och 230 hästar, liksom två dieselalternativ på 136 respektive 180 hästar. Den minsta dieseln har ett koldioxidvärde på 158 gram per kilometer.
Provkörningen genomfördes på tyska och österrikiska vintervägar, så det blev inte någon färd nercabbat. Testbilen hade T5-motorn på 230 hästar och en femstegad automatlåda. Det finns också en sexstegad manuell låda att välja för den som vill sköta växelspaken manuellt. Förutom dieselmotorerna tror Volvo att det blir T5:an som lockar flest köpare av den här kupé-cabrioleten.




Fakta: Volvo C70 T5



SUMMA:
Betyg: 4 fyrar av 5
Antal poäng: 41 av 50


ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 725
Drivning: Fram
Växlar: A5
Cylindrar/volym/drivmedel: 5/2 521/Bensin
Maxlast (kg): 370

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk): 230
Vridmoment (Nm/varv): 320/1 500
0-100 km/t på (sek): 8,0
Vändcirkel (m): 11,8

KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: Nej
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 362/170
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektrohydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: Ja/ja
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej

MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 219
Bränsleförbrukning (l/100 km): 9,4

EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 406 000
Skatt (kr): 2 370
Serviceintervaller (mil/år): 3000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd): 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): Inga uppgifter
Strålkastarglas (komplett): Inga uppgifter

Tre av de vassaste konkurrenterna

*Audi A5 Cab 2,0 TFSI
387 400 kronor.
Tuff utmanare men den har inget plåttak.

*BMW 325i
420 000 kronor.
Prestigemärke med bra kvalité och välbyggd.

*Mercedes CLK 280
514 000 kronor.
Dyr konkurrent, som kommer i ny skepnad under våren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!