Ny Hyundai ska locka yngre köpare

Föregångaren Tucson blev en säljsuccé för Hyundai och nådde en kundkrets som tidigare nog inte haft en tanke på att investera i en fyrhjuldriven suv. Nu byter bilen utseende, drivlina och även modellbeteckning. Frågan är om Hyundai ix35 också byter till en ny och yngre målgrupp?

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-03-06 12:00

Den ser definitivt fräckare och mera annorlunda ut än föregångaren, Hyundais nya lilla suv med modellbeteckningen ix35. Namnet Tucson är borta och Hyundai ersätter nu konsekvent alla mer eller mindre fantasifulla modellnamn med tråkiga siffror. För övrigt en trist trend i hela bilvärlden.
Men ix35 ser i alla fall inte lika trist ut som Tucson och marknadsfolket talar också öppet om att de med den här bilen vill attrahera förstagångskunder som har en dynamisk livsstil. Det brukar i klartext betyda att den nuvarande kundkretsen börjar bli oroväckande åldersstigen.

Hyundai ix35 är verkligen en helt ny bil, inte bara till utseendet. Längre, bredare men också lägre än Tucson. Dessutom har hjulbasen sträckts ut, fast bara med en futtig centimeter.
Tekniskt sett är den nya 2,0-litersdieseln mest intressant. Och den går att få med olika effektuttag - 136 respektive 184 hästkrafter. Körmässigt känns dock inte skillnaden så stor som den ser ut i siffror. Helt enkelt därför att även 136 har ett rejält vridmoment.
Men den svenske importören är övertygad om att majoriteten av kunderna här hemma kommer att välja den starkare motorn. Dessutom med fyrhjulsdrivning. Till skillnad mot Tucson går det nämligen att få den nya bilen med enbart framhjulsdrivning.
Däremot utrangeras den gamla V6-motorn. Den som vill köra på bensin får nöja sig med en 2,0-liters fyra på 163 hästkrafter. I andra länder kommer även mindre bensin- och dieselmotorer att erbjudas.

Körmässigt känns ix35 mer alert än Tucson, skam vore det ju annars, men bilen blir lite stötig på dåligt underlag. Förmodligen för att chassiet är anpassat för Europa. Den nya dieselmotorn är lite rå i tonen under acceleration men blir mer diskret när bilen kommer på rull. Fyrhjulsdrivningen kan i besvärlig terräng låsas 50:50 och i standardutrustningen ingår hillstart och downhill som hjälper föraren vid start i backe och vid bromsning i branta utförsbackar.
Trots ekonomiskt svåra tider tror Hyundai på en fortsatt tillväxt i just den här bilklassen eftersom man räknar med att många av de som i dag kör större så kallade stadsjeepar inom fem år kommer att byta ner sig till mindre fordon.
Hyundai ix35 tillverkas både i Sydkorea, Kina och Europa (Zilina i Slovakien) och når återförsäljarna i vår.



Fakta: Hyundai ix35 4WD Sport 40




BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng



ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 760
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 2 000/1 500
Drivning: Fyrhjulsdrivning
Växlar: M6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 995/diesel
Maxlast (kg): 380

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk): 184
Vridmoment (Nm/varv): 383/1 800
0-100 km/t på (sek): 10,2
Vändcirkel (m): 10,6

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 60/40
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 591-1 436
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektrisk

SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: 6
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej

MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (g/km): 158
Bränsleförbrukning (l/100 km): 6,0

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 274 900
Skatt (kr): 3 875
Serviceintervaller (mil/år): 3 000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd): 5/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 9 117
Strålkastare (kr, komplett): 2 313

PLUS
Stark och snål dieselmotor. Låsbar mellandifferential. Bra nybilsgaranti.

MINUS
Det Europaanpassade chassiet är lite väl stötigt. Ännu ej krocktestad.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

Ford Kuga 2,0 TDCi AWD
264 500 kronor.
Klenare motor än i provbilen. Bra prisbild.

Skoda Yeti TDI 4x4
273 400 kronor.
Bra 4x4-system från Haldex. Tuff design

VW Tiguan 2,0 TDI
319 000 kronor.
Spelar i en egen division både vad gäller pris och kvalitetskänsla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!