Vi kör Honda CB 500F – En av tre motorcyklar i en ny modellserie av instegshojar. Den vita motorcykeln är naken, liten och kompakt. Ger ett rejält och förnuftigt intryck, samtidigt som den utstrålar kaxighet genom det vassa frontpartiet med plastdetaljer som lånat sina drag från streetfighter-världen.
Men hur stöddig kan egentligen en mellanklassmaskin utan större kraftresurser vara? När Honda tog fram den nya modellserien tog man fasta på det ökande behovet av små, prisvärda och lättkörda hojar. Ett av målen var att motorns effekt redan från början skulle passa de nya körkortsreglerna för A2, det vill säga högst 35 kilowatt eller knappt 48 hästkrafter.
Man kom fram till att den nya parallelltwinmotorn fick mest gynnsamma egenskaper och lägst bränsleförbrukning vid 471 kubik. Motorn har dubbla överliggande kamaxlar samt fyra ventiler per cylinder, och ska enligt fabriken bara dra 0,35 liter per mil. Den utgör stommen i seriens tre syskonmodeller - allroundbygget CB 500X, den sportiga CBR 500R och nakenhojen CB 500F.
När startknappen trycks in går den sistnämnda i gång med ett diskret brummande. Ekipaget rullar villigt i väg och snart är vi ute på soliga landsvägar bland gröna fält och åkrar. CB 500F uppträder både smidigt och stabilt och klarar rappa omkörningar utan problem. Den är förvånansvärt pigg och går fint strax innan vi når mätarens rödmarkering vid 8 750 varv. Men i många situationer får jag växla en hel del för att maskinen ska trivas. Vridet räcker inte alltid till.
ABS-bromsarna från Nissin är däremot högklassiga och den enda skivan framtill får snabbt ned hastigheten. Stötdämparna är av enklare modell men fungerar tillfredsställande, utom när maskinen pressas på kurviga vägar då fjädringen känns för mjuk. Då kan det också hända att de lågt placerade fotpinnarna tar i marken.
Men det spelar ingen större roll. Den som köper en CB 500F gör det för att få en användarvänlig motorcykel till lågt pris för pendling, nöjesturer och en och annan längre resa. En hoj som är mer fullvuxen än vad den ser ut att vara. Den är överraskande rymlig, och trots mina 188 centimeter sitter jag bekvämt med benen i en vilsam vinkel. Körställningen är upprätt och förarmiljön ren och avskalad. I ett lättavläst displayfönster syns all nödvändig information, från hastighet och varvtal till bensinmätare och klocka. Men en växelindikator vore praktiskt.
Honda CB 500F är en kompetent, bränslesnål och underhållande bruksmaskin. Den har bra finish och ger med en prislapp på knappt 64 000 kronor mycket motorcykel för pengarna. Inte minst för den som har mellanklasskörkort.