Priset pĂ„ bensin passerade nyligen en ny rekordnivĂ„ nĂ€r literpriset steg över 15 kronor per liter. Sedan 2002 har priset pĂ„ 95-oktanig bensin i snitt stigit med över 5,70 kronor, enligt statistik frĂ„n Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet. Ăven priset pĂ„ diesel har ökat med i snitt nĂ€stan lika mycket. Det ökade priset pĂ„ rĂ„olja Ă€r den största bidragande faktorn.
â Oron i Iran och den ekonomiska osĂ€kerheten i Europa Ă€r exempel pĂ„ anledningar som bidragit starkt till ökningen, sĂ€ger Sofie Quant, Kommunikationschef, Svenska Petroleuminstitutet.
Som en reaktion pÄ det stigande bensinpriset har försÀljningen av dieselbilar det senaste Äret ökat explosionsartat, menar flera bilförsÀljare i Uppsala.
â En ny bensinbil drar i snitt 0,8 liter per mil medan en ny dieselbil ligger pĂ„ ungefĂ€r hĂ€lften. En dieselbil drar oftast mindre Ă€n 0,5 liter per mil, sĂ€ger Christer Lind, försĂ€ljningschef för Volvo pĂ„ Upplands motor.
Enligt honom Àr ungefÀr 85 procent av de bilar han sÀljer i dag dieselbilar. Statistik frÄn Bil Sweden visar Àven den att försÀljningen av dieselbilar i Uppsala lÀn stadigt ökat. Under 2011 sÄldes mer Àn dubbelt sÄ mÄnga dieseldrivna bilar som under 2006. Nybilspriset pÄ dieseldrivna bilar Àr dock högre Àn pÄ bensindrivna bilar. Enligt Magnus Lindström, försÀljningschef pÄ Hedin bil i Uppsala sparas de pengarna in med tiden.
â Kör man nĂ„gra mil jĂ€mnar det ju ut sig, sĂ€ger han.
PÄ MotormÀnnen sÀger man dock att det krÀvs mÄnga körda mil innan ett köp av en dieselbil lönar sig jÀmför med en bensindriven bil.
â Det krĂ€vs att man kör runt 2 500 mil om Ă„ret för att det ska jĂ€mna ut sig, sĂ€ger Mikael Höög pĂ„ MotormĂ€nnens riksförbund.
En av de bidragande faktorerna Àr den högre beskattningen pÄ dieselbilar. Diesel har en lÀgre energiskatt, dÀrför har man valt att öka fordonsskatten pÄ dieselbilar för att försöka kompensera.
â Gemene man mĂ€rker ju inte den hĂ€r skillnaden eftersom man oftast bara ser priset pĂ„ sjĂ€lva drivmedlet. Vill man ha koll pĂ„ skillnaden mĂ„ste man kolla pĂ„ sjĂ€lva energiskattedelen, sĂ€ger Ulf BĂ„sjö, rĂ€ttslig expert pĂ„ Skatteverket.
Han pÄtalar ocksÄ att man som konsument mÄste komma över ett visst antal mil per Är för att en dieselbil ska löna sig ekonomiskt. Biltillverkarna arbetar i dag i hög grad med att försöka göra bilar sÄ brÀnslesnÄla som möjligt. En elbil Àr i dag det billigaste köralternativet sett till brÀnslekostnader, priset för sjÀlva bilen Àr dock mycket dyrare.
â En vanlig Svensson har inte rĂ„d med att lĂ€gga en halv miljon pĂ„ en ny bil, sĂ€ger Christer Lind pĂ„ Upplands motor.
Ur bÄde miljösynpunkt och för att spara pengar Àr en elbil ÀndÄ det bÀsta alternativet. Milkostnaden för en elbil kan komma ner till runt 2 kronor per mil. BilförsÀljare runt om i Uppsala sÀger dock att marknaden i hög grad fortfarande Àr under uppbyggnad men kommer utvecklas mycket under de kommande Ären.
Etanol Àr det största alternativa brÀnslet i Sverige. Literpriset Àr relativt sett nÄgra kronor lÀgre Àn pÄ bensin och diesel, dock drar etanolbilar i regel mer brÀnsle. Dessutom Àr den mer svÄrstartad i minusgrader vilket Àven det kan öka brÀnsleförbrukningen. NÀr det gÀller bilar som drivs av gas Àr brÀnslepriset lÄgt, men bilarna Àr dyra i inköp. För den som ska köpa en ny bil som Àr sÄ brÀnslesnÄl som möjligt rÄder MotormÀnnens riksförbund till att gÄ igenom samtliga modeller pÄ marknaden.
â Se vad tillverkarna lovar nĂ€r det gĂ€ller brĂ€nsleförbrukning. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r man ett ganska bra snitt för vilken typ av bil som egentligen Ă€r brĂ€nslesnĂ„last, sĂ€ger Mikael Höög pĂ„ MotormĂ€nnen.
UNT frÄgar: Hur pÄverkar det höga bensinpriset dig?
Edith Lilja, 77 Är, Uppsala:Det Àr för jÀvligt med de hÀr höga bensinpriserna. Jag Àr ju pensionÀr sÄ jag Àr inte ute och Äker bil hela dagarna men jag försöker verkligen tÀnka efter och planera mina turer nÀr jag vÀl Äker, det mÄste man. Det finns ju inget att tÀnka pÄ nÀr man tankar, det Àr bara att betala helt enkelt.
Lena Sjöquist, 32 Är, Uppsala:Det pÄverkar mig ganska mycket. Jag Àr student och pendlar 13 mil varje dag eftersom jag pluggar pÄ polishögskolan i Solna. NÀr priset Àr sÄ högt blir det ju ganska mycket pÄ Ärsbasis.
Ă
sa Lönnerholm, 42 Är, Uppsala:Det pÄverkar mig inte alls. Jag Äker tÄg till jobbet varje dag av praktiska skÀl sÄ jag Äker superlite bil. Om jag skulle körde mer bil sÄ skulle det absolut pÄverka mig.
Alf Longgren, 75 Är, Uppsala:Det Àr dyrt, det Àr det. Vi har precis bytt sommarstÀlle till ett mycket nÀrmre sÄ jag Äker inte sÄ mycket bil lÀnge. Dessutom bor jag mitt i stan och dÄ har jag ju möjlighet att gÄ överallt.