Jag har precis kört en slingrig vägslinga genom bergen och sitter i bilen uppe på en bergstopp. Vinden sliter i bilen och regnet smattrar mot sidorutan. Det är som att pusta ut efter en underbar middag med vin och kött och ändå längta till efterrätten. Peugeot har i alla tider gjort trevliga bilar med fin komfort och i allmänhet trygga köregenskaper. Men de har aldrig tidigare bakat ihop så mycket körglädje, känsla och körsäkerhet i en enda bil.
Regnvåta vägar, stormbyar och en temperatur som snuddar vid fryspunkten bekommer inte den här bilen. Det är inte bara köregenskaperna som övertygar, det är helheten. RCZ är väl sammansatt. På tidigare sportmodeller från Peugeot har jag ofta klankat ned på växellådorna – sladdriga, veviga växellådor utan känsla. I RCZ är växellägena exakta och jag behöver aldrig vara orolig över att få höra det där metalliska skorrandet när en växel inte riktigt hoppar i.
Och så motorn. Med bara 1,6 liters cylindervolym har Peugeot tillsammans med BMW lyckats få ut 200 hästkrafter. Kraften kommer på turbovis successivt, för att sedan avta på toppen. Håller man sig mellan 3 000 och 5 000 varv finns massor med kraft. För att ytterligare öka körglädjen har Peugeots tekniker konstruerat ett slags trumpet som ökar motorljudet och skickar in det i kupén. RCZ låter inte så speciellt utanför, men ljuvligt inuti. RCZ är trots allt en fransk bil och därför är bilen, trots all sportighet, riktigt bekväm att åka i. En sportbil behöver inte alls ha stenhård fjädring för att vara snabb och körglad.
Det är gott om plats och bekvämt för två personer i kupén. Baksätet är bäst utnyttjat nedfällt, då ryms gott om bagage och att åka på långsemester är inga som helst problem. Peugeot-folket lyckas till och med tråckla in en fullstor cykel i bagaget, fast då fick de montera av framhjulet på cykeln först. Med uppfällt ryggstöd bak ryms i bästa fall två små barn där och att försöka få in en barnstol är ingen idé. Nej, se RCZ som en bil för två personer vad det än står i broschyren.
Prismässigt hamnar RCZ bra till och även om den 200 hästkrafter starka bensinmotorn troligen kommer att bli en storsäljare så kommer både snålare och billigare versioner. 200-hästarn är visserligen ganska snål, men med den 163 hästkrafter starka dieselmotorn kommer bränsleförbrukningen ned till en halvliter per mil. Det är lätt att bli förtjust i Peugeot RCZ, den är en genomtrevlig sportbil, både snabb och bekväm, och den som trodde att bilen bara skulle vara en snygg efterapning av Audi TT kunde inte ha mer fel.