I Sverige har 41 840 familjer fyra eller fem barn. Men drygt 1,2 miljoner mindre familjer har ofta extra ungar i omlopp. En familjebil med sju säten är aldrig fel, men har också nackdelar. Många vill inte tillbringa sina ensamma bilstunder i en otymplig buss. Det insåg smarta bilskräddare och skapade en ny typ av familjebil: sjusitsig men kompakt. Pionjär blev Opel Zafira (1999-2004) som under golvet i bagageutrymmet döljer två extra säten. Zafira generation två (2005–) är större på alla ledder och har fortlöpande graderats upp. De två bakersta stolarna ligger under mattan i lastutrymmet. När de ska fällas upp måste först mellansätet vikas ihop och skjutas framåt. Det är en listigt uttänkt lösning, men sätena är ganska klumpiga att hantera.
Peugeot har sneglat på Zafira när 5008 skapades. Sätessystemet fungerar på liknande sätt, men istället för ett baksäte med en tung sittdyna har 5008 tre stolar som var för sig kan skjutas 13 centimeter i längsled eller läggas dubbla till ett plant lastgolv. När passagerare ska kliva in längst bak behöver bara ett säte slås ihop och skjutas fram. Två passagerare kan sitta kvar. Extrastolarna kostar dock 7 000 kronor extra.
Köregenskaper: Opels 140 hästkrafter borde räcka, men motorns humör svarar inte mot bilens vitala köregenskaper. För att motorn ska kännas lite starkare har utväxlingen gjorts låg. På motorväg ligger varvet över 3 000 och det hörs. Varvandet kostar bränsle. Testbilen drog drygt tio procent mer än angivet. Peugeot 5008 drivs av en 1,6-litersmotor. Ynkligt, kan tyckas, i en drygt 1,5 ton tung bil, men maskinen är ett tekniskt finsnickeri som ger 156 hästkrafter. Turbon börjar överladda tidigt och redan vid 1 400 varv ger motorn sitt bästa vridmoment på 240 Newtonmeter – 65 Nm mer än vad Opels 1,8-litersmotor utvecklar som bäst, vid 3 800 varv/min. I praktiken innebär det att den kraftfulla lilla Peugeotmotorn nästan alltid drar snällt. Inte ens om farten sjunker nedåt 40 km/tim på högsta växeln ger den upp utan segar sig upp i varv. Det är mer arbetskrävande att köra Opel Zafira som ofta behöver drivas på med lägre växlar för att hänga med.
Utrymmen: Peugeot 5008 är några centimeter större vilket mest märks i lastutrymmet. Passagerarna har ungefär samma utrymmen i båda bilarna, men Peugeots separata stolar går att ställa in så de passar personer av olika kroppsbyggnad och benlängd. Sitter tre axelbreda passagerare bak kan mittstolen skjutas fram så axlarna hamnar lite omlott. På stolarna längst bak kan upp till 160 centimeter långa passagerare sitta i båda bilarna, men Peugeotsätena är aningen högre vilket gör att benen hamnar i en lite bekvämare vinkel. Test-Zafiran var försedd med elektroniskt omställbara stötdämpare. De är tämligen fasta även i sitt mjukaste läge, och på dåliga vägar blir passagerarna rejält omruskade. Den franska fjädringen är komfortabelt mjuk. Passagerarna på bakersta stolsraden kan obehindrat prata med föraren och vice versa, Peugeot har inte sparat på ljudisoleringen. I Opel Zafira är det skralare med dämpande material. Är vägbeläggningen grov måste passagerarna längst bak skrika sig igenom bullerbarriären.
Barn i bilen: Vi har testat att montera dels en bältesstol med isofix-fästen, dels en bakåtvänd barnstol med isofix-fästen i båda bilarnas mittenrader. I båda bilarna är det enkelt att montera stolarna, men ingen av dem har några riktigt bra fästpunkter för den bakåtvända stolens underförankringsband. Att göra öglor runt framstolarnas underreden känns inte tillförlitligt eftersom vassa metallkanter riskerar att nöta av banden. Att däremot göra öglor runt framstolarnas ”gångjärn” (trä banden mellan ryggstöd och sittdyna) fungerar hyggligt. I golvet under baksätespassagerarnas fötter finns i Peugeot två fiffiga förvaringsfack. Problemet är att den bakåtvända stolens stödben – som ska stå emot kraften vid en frontalkrock – vilar på de tunna plastlocken över facken. Det visar att svenska barnsäkerhetsideal inte alltid rimmar väl med övriga Europa.
Pris och utrustning: Zafira 1,8 Ecotec kostar i grundutförande 199 900 kronor medan Peugeot 5008 1,6 turbo kostar 214 900 kronor. Den sistnämnda får aningen högre milkostnad enligt Vi Bilägares beräkning (37 respektive 39 kronor när försäkring, service etc räknas samman). I princip är dock bilarna jämndyra. En avgörande brist hos Peugeot är rostskyddet. Betyget från Vi Bilägares rostskyddsexpert blir bara en tvåa medan Opel – ett ”klassiskt rostmärke” – får en fyra.
Summering: Peugeot 5008 har två brister – rostskyddet samt golvluckorna i baksätet – men för övrigt nästan bara fördelar jämfört med Opel Zafira. Det märks att bilutvecklingen går snabbt och den tyska bilen känns på många punkter lite daterad jämfört med den franska. Opel Zafira har dock fördelen att erbjudas som miljöbil med gasdrift. Peugeot kan ännu inte erbjuda någon miljömotor till 5008.