Smart känns smartast i stadstrafik
En pigg lättparkerad och bränslesnål livsstilsmarkör som gör rätt för sig både sommar som vinter. Entusiasten kan nog tänka sig en långresa, men Smart fungerar bäst i stan.
Foto: Björn Olsson
Är det överhuvudtaget möjligt att använda den till annat än korta resor till shoppingcentrat, arbetsplatsen eller som livsstilsmarkör? Med viss tvekan är svaret ja, men då färgat med stor Smart-entusiasm.
För att det positiva svaret ska fungera bör man tänka bort några vanliga bilköparparametrar som förlåtande upphängning, ljudisolering och lastutrymme. Smart kan och ska nog bara jämföras sig själv. Smart var ju ensam i sin klass vid introduktionen i Sverige 2001, även om den senare fått flera efterföljare som exempelvis Toyota IQ.
Smarten förvånar redan när jag sticker ut på ringleden. Kvickare än ett loppskutt är jag inne i trafikrytmen. Den trecylindriga motorn på 61 hästkrafter (med turbo) skickar lätt i väg 820 kilo bil. Det kan låta konstigt, men det är faktiskt lätt att glömma bort sig och köra för fort på 50-, 70- och 90-vägar.
Smart-förare får dock räkna med ett avsevärt buller, som visserligen reduceras något med hatthyllan monterat och en extra tjock matta över motorrummet längst bak. Väg- och vindljud är svårare att råda bot på.
Smart har en sexväxlad sekventiell låda med manuell funktion för den som vill ha större kontroll över både körning och bränsleförbrukning. I mitt tycke ger automatläget en ryckig färd, som om lådan håller andan en stund innan nästa växel tar vid.
Den kvicka, lättmanövrerade bilen (mycket lätt att parkera) och roliga upplevelsen i stadstrafik övergår till en vinglig, spårkänslig och osäker känsla bland tunga fordon och tät trafik på motorvägen. Skalan på hastighetsmätaren slutar på 140, men motorn ska enligt ägaren slå av automatiskt vid 135 kilometer i timmen. Det märker jag inget av. Testbilen fungerar i all sin litenhet skapligt i 110, men tio minuter i hög fart får ändå räcka.
Små bilar har också sina fel. Letar ni efter bilar från 2001-2003, så se upp för slitna spindelleder (byte kostar cirka 3 000 för båda sidor) och trött fjädring. Svårigheten att själv kunna byta strålkastarlampor försvann med nya modellen 2007.
Den som har otur att behöva byta avgassystem eller koppling får punga ut ordentligt, medan andra reparationspriser är hanterbara. Service sker var 1 500 mil och kostar cirka 18 000 för de första 12 000 milen.
Fotnot: Angivet fordonsår för testbilen är 2003 (tillverkad 200302, i trafik 200406).
FAKTA
Smart Fortwo Cabriolet 2003
Plus:
En bränslesnål och mycket lättparkerad stadsbil med antisladd och antispinn som standard.
Minus:
Bullret alltför störande för längre färder. Känns vinglig och osäker i tät motorvägstrafik.
Modell allmänt*:
Smart City är en tvåsitsig stadsbil som utmärks av att den bara är 2,5 meter lång. Bilen har utvecklats av Mercedes-Benz och började säljas 1998. I Sverige såldes den från början bara i Stockholm, Göteborg och Malmö, men återförsäljarnätet byggdes ut i samband med att den större, fyradörrars Smart Forfour introducerades.
Smart har en trecylindrig motor med en cylindervolym på 0,6 liter, 2003 växte den till 0,7 liter. Motorn sitter mellan bakhjulen. Växellådan är sekventiell, man skiftar växel genom att föra spaken framåt eller bakåt. Ett automatläge finns också, men växlingarna går ryckigt.
Smart är bullrig, har en struttig fjädring och bjuder därför inte på något större mått av komfort. Bagageutrymmet är självklart oerhört begränsat i en bil som är 2,5 meter. En ny generation Smart Fortwo kom 2007, förlängd till 2,7 meter för att höja krocksäkerheten.
De yngre bilarna får anmärkningar mot spindelleder och fjädrar. Många anmärkningar mot strålkastare och olika lampor betyder inte att ägarna slarvar. Det är helt enkelt väldigt svårt att byta glödlampor på bilen. Därför underkänns hela 21 procent av alla Smart på grund av strålkastarfel redan vid första besiktningen.
Miljö:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,48
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 116
Ekonomi:
Cirkapris (kr) 70 000* (testbilens pris: 65 000)
Skatt (kr) 600
Milkostnad (kr) 20**
Årlig kostnad (kr) 29 600**
Reparationer, pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte Kamkedja, i regel underhållsfri
Bromsskivor och belägg fram (kr) 3 700
Bromsbelägg bak (kr) 2 800
Avgassystem (kr, utom kat) 7 900 (hela systemet)
Stötdämpare (kr) 4 200 (f), 3 200 (b)
Koppling (kr) 10 600
Strålkastarinsats/st (kr) 2 500 (hel strålkastare)
Teknik:
Effekt (hk) 61
Cylindervolym (cm3) 700
Växellåda Automat (sekventiell)
Vikt 829 kg
Maxlast 170 kg
Däck 145/65R15 (f), 175/55R15 (b)
Säkerhet*:
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar (standard) Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Saknar baksäte
Antisladdsystem Ja
Spinnreglering/Antispinn Ja
Euro NCAP:s krocktest Tre stjärnor av fem (Smart City Coupe 2000). Fyra stjärnor (Smart Fortwo 2007)
Folksams olycksstatistik Statistik från verkliga olyckor saknas
* Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autodata.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autodata.Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men även modellen i allmänhet baserat på fakta från bland annat Bilprovningen.
Smart Fortwo Cabriolet 2003
Plus:
En bränslesnål och mycket lättparkerad stadsbil med antisladd och antispinn som standard.
Minus:
Bullret alltför störande för längre färder. Känns vinglig och osäker i tät motorvägstrafik.
Modell allmänt*:
Smart City är en tvåsitsig stadsbil som utmärks av att den bara är 2,5 meter lång. Bilen har utvecklats av Mercedes-Benz och började säljas 1998. I Sverige såldes den från början bara i Stockholm, Göteborg och Malmö, men återförsäljarnätet byggdes ut i samband med att den större, fyradörrars Smart Forfour introducerades.
Smart har en trecylindrig motor med en cylindervolym på 0,6 liter, 2003 växte den till 0,7 liter. Motorn sitter mellan bakhjulen. Växellådan är sekventiell, man skiftar växel genom att föra spaken framåt eller bakåt. Ett automatläge finns också, men växlingarna går ryckigt.
Smart är bullrig, har en struttig fjädring och bjuder därför inte på något större mått av komfort. Bagageutrymmet är självklart oerhört begränsat i en bil som är 2,5 meter. En ny generation Smart Fortwo kom 2007, förlängd till 2,7 meter för att höja krocksäkerheten.
De yngre bilarna får anmärkningar mot spindelleder och fjädrar. Många anmärkningar mot strålkastare och olika lampor betyder inte att ägarna slarvar. Det är helt enkelt väldigt svårt att byta glödlampor på bilen. Därför underkänns hela 21 procent av alla Smart på grund av strålkastarfel redan vid första besiktningen.
Miljö:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,48
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 116
Ekonomi:
Cirkapris (kr) 70 000* (testbilens pris: 65 000)
Skatt (kr) 600
Milkostnad (kr) 20**
Årlig kostnad (kr) 29 600**
Reparationer, pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte Kamkedja, i regel underhållsfri
Bromsskivor och belägg fram (kr) 3 700
Bromsbelägg bak (kr) 2 800
Avgassystem (kr, utom kat) 7 900 (hela systemet)
Stötdämpare (kr) 4 200 (f), 3 200 (b)
Koppling (kr) 10 600
Strålkastarinsats/st (kr) 2 500 (hel strålkastare)
Teknik:
Effekt (hk) 61
Cylindervolym (cm3) 700
Växellåda Automat (sekventiell)
Vikt 829 kg
Maxlast 170 kg
Däck 145/65R15 (f), 175/55R15 (b)
Säkerhet*:
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar (standard) Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Saknar baksäte
Antisladdsystem Ja
Spinnreglering/Antispinn Ja
Euro NCAP:s krocktest Tre stjärnor av fem (Smart City Coupe 2000). Fyra stjärnor (Smart Fortwo 2007)
Folksams olycksstatistik Statistik från verkliga olyckor saknas
* Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autodata.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autodata.Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men även modellen i allmänhet baserat på fakta från bland annat Bilprovningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!