Konceptet med en liten bil och maximalt utrymme har upptagit bilkonstruktörerna i decennier. Mitt i prick kom Opel med sin Zafira och Renault med Scenic. Opel gjorde om tricket 2003 och lanserade Meriva, som en liten MonoCab. En drygt 420 centimeter lång bil som var rena byggsatsen inuti, gjorde succé i Europa. Där har över en miljon Merivor sålts.
Här i Sverige har den inte haft samma framgång. Men när nya Meriva är i faggorna tror jag det blir ändring. I sommar lanseras Meriva i en helt ny tappning och den har blivit ännu flexiblare invändigt och fått en fräsigare design utvändigt. Smartast av allt är bakdörrarna som öppnar framåt - Flex Doors. Det är superlätt att komma in i och ur baksätet - förebilden är Kadett från 1938!
Grunden i nya Meriva bygger på Zafiras fram- och bakaxel. Men de exteriöra dragen har hämtats från nya Astra och Insignia. En bågform på fönsterlinjen vid bakdörrarna ger extra karaktär. Under motorhuven kommer det att finnas fem alternativ här i Sverige: Tre bensinmotorer på 1,4 liter, samt en liten diesel på 1,3 liter och en på 1,7 liter.
Tyvärr finns ingen motor i nuläget som uppfyller miljöbilsgränsen i Sverige. Under min provkörning fanns bara bensinmotorer tillgängliga och där blev mellanmotorn med turboladdade 120 hästar min favorit, kopplad till en femstegad manuell låda. Till den större 140-hästaren finns en sexväxlad manuell låda, men den var inte tillräckligt högt växlad för att motivera viktökningen.
Styrningen assisteras elektrohydrauliskt och det ger en bra vägkänsla, men bilen kändes hårt satt och den hade svårt att hantera ojämnheter. Men det är invändigt den här bilen skördar framgång. Framstolarna är bekväma och ger rejält justeringsutrymme. Bak finns tre stolar som kan justeras individuellt och stolarna kan fällas enkelt. Mittstolen är smalare än de andra. Bagageutrymmet är på 400 liter, men fälls stolarna bak kan du lasta 1 500 liter till taket.
På mittunneln finns två längsgående skenor som kan utnyttjas för smarta lagringslösningar. Många fack för småprylar finns, men borden på framstolarnas ryggar är tyvärr tillval. Priset för enklaste varianten med 100-hästars sugmotor är 164 900 kronor. Billigaste dieseln går på 182 900 kronor.