Smart liten familjebuss

Opels lilla familjebuss Meriva har gjort succé i Europa, men inte i Sverige. Men nya Meriva kan säkert ändra på det. Maken till smart liten Flexbil är svårt att finna.

Foto:

Motor2010-06-12 10:46

Konceptet med en liten bil och maximalt utrymme har upptagit bilkonstruktörerna i decennier. Mitt i prick kom Opel med sin Zafira och Renault med Scenic. Opel gjorde om tricket 2003 och lanserade Meriva, som en liten MonoCab. En drygt 420 centimeter lång bil som var rena byggsatsen inuti, gjorde succé i Europa. Där har över en miljon Merivor sålts.

Här i Sverige har den inte haft samma framgång. Men när nya Meriva är i faggorna tror jag det blir ändring. I sommar lanseras Meriva i en helt ny tappning och den har blivit ännu flexiblare invändigt och fått en fräsigare design utvändigt. Smartast av allt är bakdörrarna som öppnar framåt - Flex Doors. Det är superlätt att komma in i och ur baksätet - förebilden är Kadett från 1938!

Grunden i nya Meriva bygger på Zafiras fram- och bakaxel. Men de exteriöra dragen har hämtats från nya Astra och Insignia. En bågform på fönsterlinjen vid bakdörrarna ger extra karaktär. Under motorhuven kommer det att finnas fem alternativ här i Sverige: Tre bensinmotorer på 1,4 liter, samt en liten diesel på 1,3 liter och en på 1,7 liter.

Tyvärr finns ingen motor i nuläget som uppfyller miljöbilsgränsen i Sverige. Under min provkörning fanns bara bensinmotorer tillgängliga och där blev mellanmotorn med turboladdade 120 hästar min favorit, kopplad till en femstegad manuell låda. Till den större 140-hästaren finns en sexväxlad manuell låda, men den var inte tillräckligt högt växlad för att motivera viktökningen.

Styrningen assisteras elektrohydrauliskt och det ger en bra vägkänsla, men bilen kändes hårt satt och den hade svårt att hantera ojämnheter. Men det är invändigt den här bilen skördar framgång. Framstolarna är bekväma och ger rejält justeringsutrymme. Bak finns tre stolar som kan justeras individuellt och stolarna kan fällas enkelt. Mittstolen är smalare än de andra. Bagageutrymmet är på 400 liter, men fälls stolarna bak kan du lasta 1 500 liter till taket.

På mittunneln finns två längsgående skenor som kan utnyttjas för smarta lagringslösningar. Många fack för småprylar finns, men borden på framstolarnas ryggar är tyvärr tillval. Priset för enklaste varianten med 100-hästars sugmotor är 164 900 kronor. Billigaste dieseln går på 182 900 kronor.

Opel Meriva 1,4 Turbo

BETYG: 4 av 5
RESULTAT: 41 av 50

ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 360
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 200/1 200
Drivning Fram
Växlar M/6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 364/Bensin
Maxlast (kg) 530

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 140
Vridmoment (Nm/varv) 200/1 850
0-100 km på (sek) 10,3
Vändcirkel (m) 11,06

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Fällbara stolar
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 400/920/1 500
Luftkonditionering AC
Styrservo Elektrohydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej

MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 156
Bränsleförbrukning (l/100 km) 6,7

EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 175 900
Skatt (kr) 1 200
Serviceintervaller (mil/år) 3000/1r
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Inga uppgifter
Strålkastarglas (komplett) Inga uppgifter

PLUS
Flexibel inredning, bekväm åtkomlighet i baksätet. Snygg form.

MINUS
Stötig på ojämnt underlag, inga miljömotorer tillgängliga.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

Kia Venga 1,4
139 900 kronor.
Starka garantier, smart möblering men lite kortare.

Skoda Roomster
139 500 kronor.
Mycket bil för pengarna, inte samma flexibilitet.

Volkswagen Golf Plus 1,6
179 900 kronor.
Inte så flexibel, men bra kvalité och finns som miljöval.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!