Snåljåp håller stilen i ny kostym

UNT provkör: Det här är bilmodellen som till och med överlevde Saab 9-5 innan den fick en efterträdare. I 15 år har VW Sharan rullat i stort sett oförändrad. Men nu är den nya modellen här och konstruktörerna i Wolfsburg har gjort om precis allting. Utom de två solskydden fram!

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-07-31 11:18

Väljer du bilen med 140-hästarsdieseln får du dessutom en världsmästare – i snålhet. Det finns bilar på marknaden som drar mindre bränsle än 0,55 liter milen, men inte som är så här stora och rymmer sju åkande. I provbilen sitter nämligen Volkswagens nya 2,0-liters TDI-motor på 140 hästkrafter som med full tank tar dig nästan 133 mil innan det är dags för påfyllning. Den är en dryg deciliter snålare per mil än motsvarande bil av den gamla årgången.

VW Sharan introducerades redan 1995 och fick samtidigt två syskon – Seat Alhambra och Ford Galaxy. Alla tre byggdes på samma plattform och i samma fabrik i Palmela i Portugal. I 15 år fick Sharan och Alhambra rulla på utan några egentliga förändringar innan det var dags för generation två, som också tillverkas i Portugal. Nya VW Sharan har alltså bara ärvt solskydden från föregångaren. Inte ett enda mått, inte en enda skruv och inte heller något annat i bilen överensstämmer med gamlingen. Således heller inte köregenskaperna. Nya Sharan uppför sig mer som en personbil än som en stor familjebuss. Det går dessutom att få bilen med adaptivt chassi, fyrhjulsdrivning (från Haldex), nivåreglering och dubbelkopplingsväxellåda (DSG).

Den nya generationen är någon centimeter lägre, men 22 centimeter längre och kan lasta upp till 2 430 liter bagage. Det som främst skiljer nykomlingen och gamlingen åt är bakdörrarna. Den nya modellen har gigantiska skjutdörrar. Och den smarta fällningen av stolarna ger många kombinationsmöjligheter och ett behändigt tillträde även till den tredje raden, där man dessutom sitter hyggligt bra om man inte är alltför storvuxen. Det går att välja nya Sharan i både femsitsigt, sexsitsigt och sjusitsigt utförande. 2,0-litersdieseln går även att få med ett större laddtryck och därmed högre effekt, 170 hästkrafter. Den som föredrar bensin som energikälla kan välja mellan 1,4 TSI på 150 hästar – som är lite i klenaste laget för den här bilen – och en 2,0 TSI på 200 hästkrafter.

Det finns mängder av extrautrustning varav den roligaste kanske är den vidareutvecklade parkeringsassistansen, som nu inte bara kan fickparkera bilen utan också backa in den i en parkeringsruta. Utan att du håller i ratten. Bilen släpps först i höst och priserna är ännu inte fastställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!