SX4 håller fortfarande greppet
Ändra inte ett vinnande koncept! Det är Suzukis målsättning med sin lilla crossover SX4, som funnits i drygt tre år. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång och kul att köra är receptet. Allt till ett lågt pris.
Motorn på 107 hästar fungerar oklanderligt, men är inte särskilt snål på soppa.
Foto:
Med knappen i autoläget så startar bilen med fyrhjulsdrift, men övergår sedan omedelbart till framhjulsdrift. Bilen finns också i enbart en framhjulsdriven variant, för den som vill komma billigare undan.
Smidig på vägen
Men finessen med SX4 är ändå fyrhjulsdriften som fungerar helt automatiskt och är en god hjälp på dåliga vägar. Ytterligare ett plus är markfrigången på hela 19 centimeter.
SX4 är något kortare än en Golf, men rymmer utan problem fem personer. Baksätet är högt placerat och takhöjden är betryggande.
Bilen har lite SUV-stil med skyddsplåtar fram och bak och stora 16-tumshjul, som ger bilen ett ruffigt utseende. Men på vägen är den liten och smidig med en styrning som matchar hela anrättningen.
När jag nu kör bilen tre år efter introduktionen kan jag konstatera att inget har ändrats. Jo färddatorn kan visa momentan förbrukning och medelförbrukning. Annars är allt lika. Bensinmotorn på 1,6 liter och 107 hästar är den samma, men klädseln på stolarna har fått en bättre kvalité. Nu finns också en 1,9-liters diesel på 120 hästar.
Begränsat bagage
Den manuella växellådan har fem växlar, men det finns en automatlåda för den som nöjer sig med den 2-hjulsdrivna varianten. Tillägget för automat är 13 500 kronor.
Den enklaste tvåhjulsdrivna SX4 kostar 139 900 kronor, medan en diesel med fyrhjulsdrift kostar 184 400 kronor. Testbilen kostar 166 900 kronor. Antisladd är standard.
Bilen är en halvkombi men bagageutrymmet är relativt begränsat. Fälls de bakre stolarna så blir dock utrymmet riktigt imponerande. Instrumenteringen är enkel, men funktionell och det finns knappar för radion på ratten. Dock saknas farthållare, som fortfarande inte går att få som tillval - och en miljövänligare motor som alternativ.
Isoleringen av kupén är fortfarande bristfällig, eftersom vägljud lätt tränger in och gör färden bullring.
FAKTA
Suzuki SX 4, 1,6 4Grip
BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 41 av 50 poäng
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 265
Max släpvagnsvikt (kg) 1 200
Drivning 4x4
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 586
Maxlast (kg) 405
PRESTANDA: 7 av 10 poäng
Effekt (hk) 107
Vridmoment (Nm/varv) 145/4 000
CO2 (g/km) 164
0-100 km/t på (sek) 11,5
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd
Bagageutrymme (lådliter) 270/625
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 9 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 166 900
Skatt (kr) 1 320
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,69
Serviceintervaller (mil/år)1500/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 900
Strålkastarglas/insats (kr) 2 400
PLUS
Bra fyrhjulsdrift, hög markfrigång som klarar dåliga vägar.
MINUS
Fortfarande bullrig på vägen och ingen miljövänlig motor.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Peugeot 308 1,6 VTI
170 990 kronor.
Ingen fyrhjulsdrift, men rymligare.
Skoda Yeti TSI
179 900 kronor.
Stor utmanare, men 40 000 i tillägg för fyrhjulsdrift.
Volkswagen Golf 1,6 Multifuel
172 300 kronor.
Gediget bygge. Fyrhjulsdrift enbart i dyrare dieselvariant.
Suzuki SX 4, 1,6 4Grip
BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 41 av 50 poäng
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 265
Max släpvagnsvikt (kg) 1 200
Drivning 4x4
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 586
Maxlast (kg) 405
PRESTANDA: 7 av 10 poäng
Effekt (hk) 107
Vridmoment (Nm/varv) 145/4 000
CO2 (g/km) 164
0-100 km/t på (sek) 11,5
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd
Bagageutrymme (lådliter) 270/625
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 9 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 166 900
Skatt (kr) 1 320
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,69
Serviceintervaller (mil/år)1500/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 900
Strålkastarglas/insats (kr) 2 400
PLUS
Bra fyrhjulsdrift, hög markfrigång som klarar dåliga vägar.
MINUS
Fortfarande bullrig på vägen och ingen miljövänlig motor.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Peugeot 308 1,6 VTI
170 990 kronor.
Ingen fyrhjulsdrift, men rymligare.
Skoda Yeti TSI
179 900 kronor.
Stor utmanare, men 40 000 i tillägg för fyrhjulsdrift.
Volkswagen Golf 1,6 Multifuel
172 300 kronor.
Gediget bygge. Fyrhjulsdrift enbart i dyrare dieselvariant.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!