Testbilen är en Mazda 2,0 Sport kombisedan uttagen i maj 2004 med diverse komforthöjande utrustning som klimatanläggning och sportstolar. Skönt, men kanske inte absolut nödvändigt. Designavdelningen har ritat en snygg kärra som visserligen signalerar mer aggressivitet än den ger. Men 150-hästaren som har arbetat i 9 000 mil ger fullt tillräckligt med kraft.
Förarmiljön är tilltalande och trots många knappar och reglage känns instrumenteringen inte rörig. Elektroniken är smakfullt integrerad i panelen och konsolen. Även varv- och hastighetsmätaren ligger djupt i instrumentpanelen, väl skyddad från solljus och reflexer.
Det är lätt att hitta en bekväm körställning och sportstolarna gör sitt till, även om de är lite väl smala för bredare ryggar än min. Jag har bra sikt framåt och åt sidorna men inte bakåt. Minimala bakrutor och mycket plåt på sidorna underlättar inte parkeringen.
Baksätesutrymmet är överraskande väl tilltaget för både ben och huvud, det sluttande taket till trots. När jag tittar in i bagaget får jag förklaringen till var Mazda har hittat de välbehövliga extra centimetrarna. Det är medelstort men inte mer, men det smarta förvaringsfacket under bagagets golv är ett plus.
Mazdan är pigg på de lägre växlarna, men inte lika vass på fyran och femman. Motorn tappar en del momentum på lägre varv och för att få ut mer av maskinen får man anstränga den ordentligt (sportversionen drar 0,82 liter per mil jämfört mot 0,72 med 1,6-motorn). Den här prestandaoperationen gör också en av de få negativa sakerna med bilen uppenbar: det höga motor- och vägljudet i högre hastigheter. Detta går dock delvis att komma runt genom att välja andra hjul än de som testbilen, för sportighetens skull, har utrustats med. 215 x 50-däcken på 17-tumsfälg är snygga men komfortsänkande.
Bra andrahandsvärde
På mindre vägar med skadad asfalt uppför sig bilen stötigt. Samtidigt är den följsam, mycket tack vare den direkta och fina styrningen. Den relativt fasta upphängningen håller ihop chassi och kaross även när vägbanan inte är den bästa. Bromsarna biter mjukt men fast och bromsskivorna ser hyfsade ut.
Verkstadsbesöken är relativt få för modellen, enligt Bilprovningens statistik. Mazda 3 klarar sig bättre än medelbilen. Reparationspriserna ligger på en acceptabel nivå liksom priserna för service.
Den vanligaste modellen av Mazda 3 är kombisedanen på 1,6 liter (105 hästkrafter). Övriga motoralternativ är bensinarna 1,4 (90 hästkrafter), 2,0 (150 hästkrafter) och dieselmotorerna 1,6 PSA (109 hästkrafter) och 2,0 (143 hästkrafter). Modellen har ett bra andrahandsvärde.
-----
Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdömen som ges gäller i första hand den provkörda bilen och inte modellen i allmänhet om det inte särskilt anges.
Tillförlitlig bil med få modellfel
En begagnad Mazda 3 Sport andas mer kraft än den ger, men är ändå kul att köra. Bortser man från ljudvolymen får man en tillförlitlig kärra med få modellfel och högt andrahandsvärde.
Begagnatbiltest av Mazda 3 från 2004.
Foto: Björn Olsson
Mazda 3 2,0 Sport 2004
Plus:
Få modellfel och acceptabla reparations- och servicepriser borgar för hyfsad ägarekonomi. Bra säkerhet med antisladd. Ordentligt kupéutrymme.
Minus:
Den snygga karossen ger dålig sikt bakåt. Dessutom högt motor- och vägljud. Sportversionen är ganska törstig.
Modell allmänt*:
Mazda 3 lanserades 2003 som efterföljare till 323 som lades ner samma år. 323 har funnits sedan mitten av 1970-talet med modellskiften 1986, 1990, 1995 och 1998. Kännetecken är driftsäkerheten som inte minst ger sig till känna vid bilbesiktningen.
Mazda 3, som finns som femdörrars kombisedan och sedan, är till många delar, bottenplatta och hjulupphängning, lika med Volvo S40/V50 samt nya Ford Focus. Den har flera bensin- och dieselalternativ. Mazda 3 fick under 2005 en lättare ansiktslyftning med bland annat nya strålkastare. Besiktningsresultaten är bättre än för medelbilen.
Miljö:
Bränsle (l/mil) Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,82
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 196
Ekonomi:
Cirkapris (kr) 100 000* (den testade bilens pris: 99 900)
Skatt (kr) 1 800
Milkostnad (kr) 26**
Årlig kostnad (kr) 38 300**
Reparationer, pris (märkesverkstad):Kamremsbyte Underhållsfri kamkedja
Bromsskivor och belägg fram (kr) 3 600
Bromsbelägg bak (kr) 1 400
Avgassystem (kr, utom kat) 4 500
Stötdämpare (kr) 3 000 (f), 1 900 (b)
Koppling (kr) 5 900
Strålkastarinsats (kr/st) 3 100
Teknik:
Effekt (hk) 150
Cylindervolym (cm3) 1 999
Växellåda M5
Vikt (kg) 1 310
Maxlast (kg) 440
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 205x55x16 (testbilen har 215x50x17)
Säkerhet*:
3-punktsbälte alla platser Ja (fr o m 2004)
Krockkudde, förare/passagerare Ja/Ja (fr o m 2004)
Sidokrockkudde Ja (fr o m 2004)
ABS-bromsar (standard) Ja (fr o m 2004)
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja (fr o m 2004)
Antisladdsystem Ja (standard fr o m 2006)
Euro Ncaps krocktest Fyra stjärnor av fem, Mazda 3 2006.
Folksams olycksstatistik Statistik saknas.
* Avser grundmodellen. Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen.
Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.