Chevrolet Cruze lanserades 2009 och är märkets mest framgångsrika modell med mer än 1,3 miljoner bilar i hela världen. Nu förstärker man med kombiversionen, men kommer få hård konkurrens av Sveriges favoritbil Kia Cee’d kombi, sportiga Ford Focus kombi och snåla Skoda Octavia combi. Det är ett tufft gäng, men Cruze kombi är värd en testrunda innan beslutet tas.
Jag testar 1,7-liters dieselmotor med 130 hästkrafter som är den förväntade storsäljaren i Sverige. Motorn har ett koldioxidutsläpp på 119 gram per kilometer. Motorn känns lagom, som vi säger i Sverige, men stark och den är lätt att köra. En 6-växlad manuell låda funkar bra ihop med motorn och vi tar oss fram med kraft på motorvägar, kurviga landsvägar och i stadstrafik. Det är behagligt i kupén, motorn är tyst och i stället hörs vindbruset.
Både styrning och växellåda är aningen för mjuka för min smak med en styrning som är för slapp innan det äntligen händer något. Däremot är chassiet riktigt bra och bilen ligger fint i kurvorna och känns just så sportig som Chevrolet önskar.
Jag testar också 1,4-liters bensin med turbo och 140 hästkrafter med ett frånpris på 182 900 kronor. Den är en riktigt trevlig bekantskap även om koldioxidutsläppet hamnar på 134 gram per kilometer. Motorn är pigg och gör inget väsen av sig.
Som förare sitter jag bra och instrumenten är stora och tydliga och gör det enkelt att hitta. Bagageutrymmet är både djupt och stort med låg lasttröskel för enkel ilastning. Bilen är välutrustad redan från start med bland annat backsensor, läderklädd ratt och färddator. För ytterligare 14 000 kronor får man ett paket innehållande bland annat klimatanläggning, regnsensorer och Chevrolets nya infotainmentsystem My Link med sju tums pekskärm och uppkoppling direkt till din mobiltelefon. Även navigation ingår.
Men det jag saknar med Cruze kombi är något nytt, särskilt inom säkerhet. Den klarar 5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men det är å andra sidan ett minimum. Nu kräver vi mer än så. Konkurrenten Ford Focus erbjuder alla tänkbara system och känns överlägset modern.
Chevrolet sneglar gärna på framgångssagan Kia Cee’d och hoppas att företagets över hundraåriga historia som biltillverkare ska väga tungt. Nu gäller det att visa att man är annat än bara Corvette.
Upp till bevis för senaste chevan
Säg Chevrolet och många tänker Corvette eller stora, törstiga amerikanare. Men Chevrolet vill bli familjevänlig med sportig image och snåla motorer.
Foto: Helena Lundberg
Chevrolet Cruze kombi 1,7D
Motor: 1,7-liters diesel med turbo
Växlar: 6-växlad manuell
Tjänstevikt: 1 370 kg
Maxlast: 530 kg
Längd/bredd/höjd: 467,5/179,7/148,4 cm
EKONOMI
Pris från: 195 900 kr
Skatt: Miljöbil, skattebefriad i fem år
Garantier: 3 års fri service, 3 års vägassistans, 3 års fria hjulskiften, 3 års nybilsgaranti, fri lånebil vid service, dygnet runt-support
SÄKERHET
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: Sex
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja
MILJÖ
Bränsleförbrukning: 0,45 l/mil
CO2-utsläpp: 119 g/km
KOMFORT
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme:
500–1 478 l
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elektrisk servostyrning
PRESTANDA
Toppfart: 200 km/t
Effekt: 130 hk vid 4 000 v/min
Vridmoment: 300 Nm vid 2 000–2 500 v/min
Acceleration: 0-100 km/t på 10,4 s