Uppsalas bilpark långt från miljömålet
De bensin- och dieselbilar som registrerades i Uppsala kommun under 2007 släpper i genomsnitt ut 182 gram koldioxid per kilometer, vilket placerar Uppsala på plats 226 bland Sveriges 290 kommuner, långt från EU:s miljömål.
Foto: Rolf Hamilton
Det framgår av ett index över nya bilars klimatpåverkan, som i dag presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket.
- Mediernas omfattande rapportering om klimatförändringen i kombination med nya skatteregler har bidragit till köp av mer bränslesnåla bilar, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet.
På första plats, med lägst utsläpp, hamnar bilköparna i Ödeshög (161 gram), medan de nya bilarna i Burlöv släpper ut allra mest (202 gram). I genomsnitt släpper de nya bensin- och dieselbilarna i Sverige ut 181 gram.
- Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög bränsleförbrukning. För att nå EU-målet om utsläpp på högst 120 gram till 2012 kan det bli nödvändigt för oss att bli mer europeiska i våra bilval, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.
Om man inkluderar de bilar som kan drivas med etanol och gas, och tar hänsyn till bränslenas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv, uppgick koldioxidutsläppen från de nya bilarna i Uppsala kommun till 170 gram per kilometer. 17,9 procent av de nya bilarna i Uppsala utgjordes av miljöbilar.
Sverige har den mest bränsleslukande bilparken i EU och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger i särklass högst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!