Volvos snygging fyller 50 år

Den var rätt slö och inte särskilt sportig. Men det gjorde ingenting. Bilen var både pålitlig och driftsäker. Och framför allt hur snygg som helst. I år fyller Volvos klassiska P1800 50 år.

Foto: Robert Lagerström

Motor2011-07-02 12:05

Volvos nya satsning skulle vara sportig och snabb. Och dessutom bekväm att åka långt i. Men hur skulle kärran se ut? Den italienska bildesignern Pietro Frua fick 1957 uppdraget att ta fram formgivningsförslag. Pelle Petterson arbetade åt Frua.
– Jag lämnade in ett förslag som Volvo-ledningen föll för, berättar nu 79-årige Petterson, mest känd som båtdesiger och framgångsrik seglare.

Efter en del förseningar lanserades nyheten P1800 under 1961. Den var vacker som en dag och bjöd på ett både sportigt och rundat formspråk. Bilen sattes från början ihop i England men började efter ett par år att tillverkas i Torslanda, Göteborg.
– En del små detaljer försvann tyvärr när produktionstänkandet satte i gång. Kofångarna förändrades och jag retar mig på hjulen som skulle varit lite maffigare och bättre fyllt ut hjulhusen, säger Pelle Petterson.

I samma veva fick bilen draghjälp av filmstjärnan Roger Moore. Som playboyen Simon Templar körde han kärran i tv-serien Helgonet.
– Jag ritade bilen men Roger Moore marknadsförde den. Jag har träffat honom ett par gånger och han tyckte att P1800 var en mysig liten bil. Men det var ingen racerbil. Volvo ville använda sina standardmotorer, minns Pelle Petterson.

Från början var modellen försedd med en B18-motor som gjorde noll till hundra på mellan 15 och 17 sekunder. Med dagens mått mätt ett dåligt klös. Efter hand ökades effekten och snabbast var sportkombiversionen P1800 ES, som dock inte var något odjur den heller.

Efter ett antal framgångsrika år lades tillverkningen ned 1973. Då hade nästan 47 500 exemplar av den läckra bilen lämnat fabriken. I dag har P1800 fått kultstatus och renoveras inte sällan till nyskick.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!