Z4 är BMW:s första plåtcabb
Nu har även BMW fått sin första cabriolet med plåttak. Med det fällbara plåttaket blir nya Z4 två bilar i en: cabriolet och kupé. Vi har testat den nya läckerheten och är både imponerade och fundersamma.
Nya BMW Z4 har snygga linjer och en låg profil på vägen som drar till sig många beundrande blickar.
Foto: Per-Olof Lönnroth
Plåttaket gör bilen komfortabel och helt okänslig för väder och vind. Visserligen tar taket plats när det fälls ner, men det priset är nog värt att betala eftersom bilen blir brukbar året runt.
Vid en hastig titt verkar det inte vara så stor skillnad mellan den tidigare Z4 och den nya, frånsett taket. Men den nya varianten har faktiskt inte någon del gemensam med den gamla och på några ställen har linjerna förfinats.
Bilen är vacker och drar till sig beundrande blickar. Den långa, imponerande motorhuven är kvar och du sitter praktiskt taget ovanpå bakaxeln. Z4 har bara två säten och fasta störtbågar bakom nackskydden. Mellan bågarna finns en vindstopper monterad som skyddar mot vind i nacken. Däremot finns inga värmeutblås i nacken vilket har börjat komma på nya cabbar.
Taket fälls på drygt 20 sekunder och läggs tillbaka lika snabbt. Motorerna jobbar tyst och effektivt - taket viks i två halvor och läggs i bagageutrymmet. Med det fällda taket blir det bara plats för tunnare väskor.
Motorutbudet utgörs av tre raka sexor på mellan 204 och 306 hästar. Det går att välja på en sexväxlad manuell låda och en sjustegad automatlåda med dubbelkoppling som fungerar mycket effektivt.
Än så länge finns ingen snikmodell med fyrcylindrig motor, vilket gör att den billigaste modellen med 2,5-litersmotor på 204 hästar kostar från 362 000 kronor.
Testbilen hade den stora sexan på tre liter och 306 hästar och den sjustegade lådan med dubbelkoppling. Ett fartåk som mer än väl räcker till för svenska vägar med en väghållning som frestar föraren att ta ut svängarna lite väl hårt ibland. Men då börjar bakvagnen snabbt att varna och färden stabiliseras utan problem.
Instrumenteringen är på BMW-vis återhållet elegant med två runda mätare för varv och hastighet samt tank i nederkant på varvräknaren. En display i mitten visar bränsleförbrukning, temperatur och klocka.
Z4 är en äkta roadster där föraren sitter lågt, nära vägen vilket ger en speciell vägkänsla. Det som störde mig under testturen på svenska asfaltvägar var det höga vägljudet. Bilen var utrustad med 19-tumsfälgar och hade 255-däck med bara 30-profil vilket kan vara en bidragande orsak till vägljudet. Z4 har normalt 17-tumshjul, kanske ger de en tystare färd.
Trots den låga profilen upplevde jag inte bilen som stötig. Och totalt sett är nya Z4 en härlig landsvägsmaskin som följs av beundrande blickar.
BMW Z4 sDrive35i
Allmänt
Tjänstevikt (kg) 1 580
Max släpvagnsvikt (kg) Ej tillåten
Drivning Bak
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 6/2 979
Maxlast (kg) 255
Prestanda
Effekt (hk) 306
Vridmoment (Nm/varv) 400/1 300
CO2 (g/km) 219
0-100 km/t på (sek) 5,2
Vändcirkel (m) 10,7
Komfort
Fällbart ryggstöd bak Saknas
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 180/310
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
Säkerhet
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 4
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja*
Sidokrockgardin Ja
* Kombinerad sido- och huvudkudde.
Ekonomi
Pris på gatan (kr) 470 000
Skatt (kr) 2 010
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,94
Serviceintervaller (år/mil) Fri service, 3/8 000
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
Reservdelar
Avgassystem (kr, utom kat) 9 000
Strålkastarglas/insats (kr) 9 075
Plus
Suverän bil med vackra linjer och härlig motor.
Minus
Störande vägljud och litet bagageutrymme.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Audi TT 3,2 quattro
428 300 kronor.
Fyrhjulsdrift på köpet, men inte så elegant.
Corvette C6
728 950 kronor.
Mer hästar, råare och dyrare.
Mercedes SLK 350
475 900 kronor.
Landsman och även den stora utmanaren.
Allmänt
Tjänstevikt (kg) 1 580
Max släpvagnsvikt (kg) Ej tillåten
Drivning Bak
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 6/2 979
Maxlast (kg) 255
Prestanda
Effekt (hk) 306
Vridmoment (Nm/varv) 400/1 300
CO2 (g/km) 219
0-100 km/t på (sek) 5,2
Vändcirkel (m) 10,7
Komfort
Fällbart ryggstöd bak Saknas
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 180/310
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
Säkerhet
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 4
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja*
Sidokrockgardin Ja
* Kombinerad sido- och huvudkudde.
Ekonomi
Pris på gatan (kr) 470 000
Skatt (kr) 2 010
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,94
Serviceintervaller (år/mil) Fri service, 3/8 000
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
Reservdelar
Avgassystem (kr, utom kat) 9 000
Strålkastarglas/insats (kr) 9 075
Plus
Suverän bil med vackra linjer och härlig motor.
Minus
Störande vägljud och litet bagageutrymme.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Audi TT 3,2 quattro
428 300 kronor.
Fyrhjulsdrift på köpet, men inte så elegant.
Corvette C6
728 950 kronor.
Mer hästar, råare och dyrare.
Mercedes SLK 350
475 900 kronor.
Landsman och även den stora utmanaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!