Årets marknadsförare blev Ulrica Hedman, vd för länsförsäkringar, för kampanjen Trygghetshjältar 2016 som togs fram i samband med byrån Zellout. Årets byrå blev Matador som även var med och tog fram kampanjen Nej/Okej för Uppsala Vatten, en kampanj som prisades både för Årets kampanj och Årets kreativa.
Alla årets vinnare:
Årets marknadsförare
Ulrica Hedman, vd, Länsförsäkringar /Trygghetshjältar 2016
Byrå: Zellout
Motivering: Årets marknadsförare har skapat ett finurligt och kreativt sätt att både lyfta individer och effektivt få strålkastarljuset riktat på företagets sociala engagemang. Insatsen fick målgrupperna att agera och resulterade i en digital folkrörelse.
Årets Cajsa Varg
Anna Jakobsson Lund/Trilogin om systemet
Byrå: Gistvall/Holm
Motivering: Att ta fram en egen produkt, och dessutom få den att köpas, kräver en insats. Att skaffa ett snyggt omslag, och en brun och intetsägande papplåda att stoppa den i, tillsammans med några få men väl utvalda ord, visade sig vara ett kostnadseffektivt och lyckat koncept.
Årets Byrå
Matador
Motivering: En byrå som genom användande av olika kanaler levererat kreativa och nytänkande produktioner med tydliga budskap. Genom att fånga uppdragens själ har de skapat välproducerade kampanjer med hög relevans och stor genomslagskraft.
Årets Kampanj
Uppsala Vatten - Nej/Okej
Byrå: Matador
Motivering: En kampanj som på ett humoristiskt och lite lagom provocerande sätt levererar ett viktigt budskap till en mycket bred målgrupp.
Genom kampanjens utformning fångar den målgruppens intresse och påtalar buskapet utan för mycket pekpinnar, vilket säkerligen bidragit till kampanjens stora genomslagskraft.
Årets Kreativa
Uppsala Vatten - Nej/Okej
Byrå: Matador
Motivering: Vinnaren av årets kreativa lösning har på ett lättsamt och tilltillgängligt sätt lyckats få det viktiga budskapet att inget fastnar, verkligen har fastnat i målgruppens medvetande. Skitsmart, kort och gott!
Guld M:en är ett marknadsföringspris som delas ut av Marknadsföreningen i Uppsala.