Svenskt Näringsliv genomför just nu kampanjen "Gilla jobbskaparna". Under fredagen hälsade därför Svenskt Näringslivs regionchef på hos förskolan Diamanten i Norby som drivs som ett aktiebolag.
– Det var fantastiskt kul att få träffa barnen. Vi vill visa att eget företagande finns med på livets smörgåsbord, att man faktiskt kan välja att arbeta med vad man vill, något många unga inte tänker på när de ska välja jobb, säger Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt näringsliv i Uppsala.
Och barnen var med på noterna. Under pratstunden med Anna-Lena Holmström fick de plantera varsitt solrosfrö. Fröerna var starten till en diskussion om att företag likt ett frö kan startas, växa och fröa av sig – om det får rätt förutsättningar.
När Anna-Lena Holmström frågade barnen vad de tror att ett företag är så svarade två av dem:
– Nåt som man jobbar på och såna som hjälper en om man inte hinner.
På frågan vad de skulle vilja jobba med så svarade Ingrid Säll, 6 år:
– Jag tänker sy kläder och sälja till affärer. Jag har hittat ett fint snöre till en gammal väska, det skulle man kunna göra ett skärp av.
De andra barnen sa att de vill bygga hus, tvätta hus och starta ett hunddagis.
Kommer barnen att minnas det här när det är dags för dem att välja jobb?
– Förhoppningen är att de gör det eftersom vi gör något symboliskt, planterar ett frö, samtidigt som vi pratar. Kanske skapar vi på så sätt ett minne hos barnen som de har nytta av längre fram i livet, säger Anna-Lena Holmström.
Förskolans två ägare Birgitta Höddelius-Lundqvist och Anne-Li Andersson passade också på att berätta för barnen att det går bra att starta företag inom välfärdssektorn. Diamanten, som var Uppsalas första privata förskola, har nu funnits i 26 år och skapat 21 jobb.
– Dessutom är det flera kvinnor som arbetat här tidigare som blivit inspirerade och startat nya företag inom andra branscher, berättar Anne-Li Andersson.