Strid om uppsägningar i Roslagen
92 befäl och sjömän som bemannar Waxholmsbolagets fartyg i Roslagens och Stockholms skärgårdar har blivit uppsagda av SSAB (Stockholms sjötrafik. Uppsägningarna är olagliga, påstår facket.
Waxholmsbolaget täcker in större delen av skärgården med reguljära turer.
Foto: Christer Bergström
- Uppsägningarna är olagliga och strider mot lagen om anställningsskydd. Vi ogiltigförklarar därför uppsägningarna, säger Chang Strömberg vid SEKO (facket för Service och Kommunikation).
Men Magnus Sillén, SSAB:s vd, försvarar det hela:
- Vi vet inte om vi har något avtal med Waxholmsbolaget efter den 30 april nästa år, så efter det datumet är det arbetsbrist. Och då befälen och sjömännen har sex månaders uppsägningstid tvingas vi ta det här mycket trista beslutet.
Stockholms läns landsting äger Waxholmsbolaget.
Verksamheten konkurrensutsattes
Waxholmsbolaget har i sin tur lagt ut driften och bemanningen på SSAB. Det gjordes 2001 då verksamheten konkurrensutsattes. SSAB fick ett sexårsavtal som går ut nästa år. För närvarande genomför därför landstinget och Waxholmsbolaget en ny offentlig upphandling.
- Vi vet inte vad den upphandlingen utmynnar i. Det kan bli så att vi i fortsättningen inte, helt eller delvis, får nytt förtroende. I dagsläget och med de förutsättningar som är givna anser jag, med stöd av vår arbetsgivarorganisation att arbetsbrist råder i företaget, därför tvingas vi säga upp anställda med sista anställningsdag den 30 april 2007, säger Magnus Sillén.
Men Chang Strömberg tycker att detta är ett klockrent lagbrott. På fredag träffar SEKO och Sveriges fartygsbefälsförening företrädare för SSAB. Facken har begärt en lokal förhandling angående felaktig uppsägning.
- Upphandlingen av Waxholmsbolaget sköts inte professionellt. Waxholmsbolaget har inte gjort klart att upphandlingen handlar om överföring av verksamhet. Om en ny operatör tar över så ska den ta över hela personalen. Samtidigt kan inte SSAB tala om arbetsbrist. Det är inte arbetsbrist fram till sista april nästa år. Det är inte heller meningen att personal ska sägas upp och sväva i ovisshet om vad som kommer att hända i samband med offentliga upphandlingar, säger Chang Strömberg.
I maj inleddes upphandlingen som egentligen skulle ha varit klar i september. Den överklagades av facken till länsrätten därför att det inte gick att lägga anbud på hela verksamheten. Länsrätten gav facken rätt.
Nu kan tvistefrågan om det är rätt eller fel att säga upp personal i samband med en offentlig upphandling hamna både i arbetsdomstolen och i EU-domstolen.
- Domslutet blir sannolikt prejudicerande, säger Magnus Sillén.
UNT har inte nått Waxholmsbolagets vd Johan Grünfeldt för en kommentar. Waxholmsbolaget samordnar och sköter den kollektiva trafiken i skärgården och äger idag 21 fartyg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!