Det vi gör nu är att säkra att vi har tillräcklig likviditet för kommande tolv månader, säger den nytillträdde vd:n Geir Karlsen till Reuters.

Det skuldsatta flygbolaget, som så sent som i fjol tvingades genomföra en nyemission på tre miljarder norska kronor, plågas bland annat av att en stor del av flygplansflottan står parkerad till följd av flygförbudet mot det olycksdrabbade flygplanet Boeing 737 Max 8 och av tekniska problem med flygplansmotorer.

Inte detta år

Enligt bolagets vd räknar flygbolaget inte med att kunna använda sina 18 Max 8-flygplan under innevarande år. Så sent som i juli uppgav Norwegian att man räknad med att flygplanen skulle kunna användas från och med oktober i år.

Norwegian har i en framställan till långivare begärt att företagsobligationer för sammanlagt 380 miljoner dollar (motsvarande 3,7 miljarder kronor) som löper ut i december 2019 och augusti 2020, förlängs till november 2021 respektive februari 2022. Enligt Norwegian, nummer tre på den europeiska lågprismarknaden efter Ryanair och Easyjet, kan långivarna få trafiktillstånd på Gatwickflygplatsen i London, värda 380 miljoner dollar, i pant.

Kursras på 62 procent

Norwegian-aktien, som rasat med 62 procent på ett år, stiger med nästan 2 procent på Oslobörsen efter beskedet.

Bedömare tolkar Norwegians begäran om hjälp från långivarna som ett kristecken.

Det är ett mycket tydligt tecken på att det inte finns mycket pengar i kassan hos Norwegian, säger Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank till nyhetsbyrån Ritzau.