Hotet blev ett faktum när Cashcoms betalningar till fastighetsbolaget Eurocommercial uteblev. Begäran om konkurs kom som ett brev på posten och företagets existens hotades.

Men under veckans förhandlingar i Stockholms tingsrätt avslogs begäran efter att en betalning i sista stund löste Cashcoms skulder till bolaget.

Vi fick in en betalning på vårt konto med ett belopp som motsvarar den skuld som Cashcom hade. Vi kan inte se var pengarna kommer ifrån, den informationen var borttagen från betalningarna, säger Patrik Sörnell, fastighetschef på Eurocommercial.

Nya skulder

Även om Cashcom klarade sig den här gången tror han dock att företagets öde är beseglat. Flera andra kunder har nämligen haft problem med presentkorten.

Hans bedömning är att andra som drabbats sannolikt kommer att begära dem i konkurs.

Vi vet att de har skulder till andra än oss och att de just nu bygger upp nya skulder inom bolaget.

Eurocommercial har nu valt att häva sitt avtal med Cashcom. I stället ska presentkort genom Resursbank användas i galleriorna framöver.

De nya korten bör vara på plats inom ett par veckor. Detta har vi gjort för att kunna garantera våra kunders pengar bättre över tid.

Situationen skiljer sig

Tills dess ser Eurocommercial till att kunder som vill betala med presentkorten i sina gallerior blir ersatta, även om det innebär att bolaget får betala.

Vi vill inte att våra kunder ska drabbas av det här, säger Patrik Sörnell.

Vissa gallerior har lovat att presentkorten ska fungera medan andra har slutat ta emot dem. Exempelvis har Bromma Blocks i Stockholm valt att inte acceptera korten i sina butiker.

Samtidigt är det inte galleriornas ansvar att se till att presentkorten ska fortsätta fungera, enligt Konsumentverket.

Det är inget man som konsument kan kräva. Men vi tycker att det är bra att vissa gallerior ändå tar emot dem, det är en väldigt bra hjälp för konsumenterna som drabbas, säger Johanna Persson på Hallå Konsument.

TT har sökt Cashcoms vd Patrik Björklund.