Uppgifterna om antalet dödade svänger fram och tillbaka. Medan civilförsvaret talar om minst 20 döda, säger räddningstjänsten att dödstalet redan nått 35. Civilförsvaret räknar samtidigt med att dess siffra kommer stiga. Inrikesminister Matteo Salvini talar i sin tur om "omkring 30 döda".

Det var vid lunchtid som en lång sträcka av den gigantiska motorvägsbron rasade ner från omkring 50 meters höjd i hamnstaden i nordvästra Italien, där det regnat kraftigt.

"Dussintals"

Artikelbild

| Polcevera-viadukten, som bron heter, stod klar 1968.

Brodelarna föll ner över järnvägsspår, lagerlokaler och andra byggnader samt en flod. Flygbilder visade hur person- och lastbilar tvingats stanna på vardera sida av Morandibron. En lastbil lyckades stanna bara några meter från den avbrutna änden av bron.

Omkring 35 fordon har fallit ned i raset, säger italienska Röda Korset till TT.

Bilisten Alessandro Megna berättar för till radiokanalen RAI att han satt i en bilkö under bron när han såg den kollapsa.

Plötsligt rasade bron ner med allt den bar. Det var verkligen en apokalyptisk scen. Jag kunde inte tro mina ögon, säger han.
Artikelbild

| Italiens infrastrukturminister kallar händelsen för en "enorm tragedi".

Bron, över vilken motorvägen A10 löper, stod färdig 1968 och är 1 102 meter lång.

Räddningstjänsten arbetar med att rädda människor som fastnat i rasmassorna. Bland annat används räddningshundar.

Artikelbild

| Flera hundra meter av motorvägsbron föll ihop.

Aktieras

2016 genomfördes ombyggnationer vid bron och när kollapsen skedde pågick arbete för att stärka brons grundstruktur, uppger företaget Autostrade som ansvarar för motorvägsunderhållet, enligt Reuters.

Artikelbild

| Dramatisk bild som visar hur en lastbil stannat precis vid kanten.

"Orsakerna till raset kommer att utredas grundligt så fort det är säkert att arbeta vid platsen", skriver bolaget i ett uttalande.

Företagets aktie djupdök med 9,8 procent på Milanobörsen efter nyheten om raset. Renoveringsarbetet har visat sig vara otillräckligt, säger guvernör Giovanni Toti.

Det är oacceptabelt att en så pass viktig bro inte var byggd för att undvika en sådan här kollaps, säger i sin tur den biträdande transportministern Edoardi Rixi.

Hans chef, transportminister Danilo Toninelli, säger till statlig tv att katastrofen visar vilket dåligt skick Italiens infrastruktur är i, och att "de skyldiga ska få betala".

Den nya populistiska regeringen har lovat satsningar på vad man anser är eftersatta kommunikationer.

Flera broras

Genua har en halv miljon invånare och ligger mellan havet och bergen i nordvästra Italien. Den kuperade terrängen innebär att stora vägar som går genom staden och i omgivningen präglas av långa viadukter och tunnlar.

Italien har drabbats av flera broras under de senaste åren. Så sent som den 6 augusti rasade delar av en motorvägsbro vid flygplatsen i Bologna efter en explosion som utlöstes vid en kollision mellan två lastbilar.

I mars i fjol dog två personer när en överfart vid en motorväg rasade ner över deras bil i närheten av Ancona. Och hösten 2016 omkom en person vid en brokollaps vid en väg mellan Milano och Lecco, en olycka som långsam byråkrati fått skulden för vilket ska ha förhindrat att bron stängts av i tid efter rapporter om sprickor, skriver AFP.