När Skolverket förra veckan presenterade sina förslag till uppdaterade kursplaner för grundskolan fanns inte längre antiken med i historieämnet. Den tid historielärarna har till förfogande räcker inte och det minst dåliga alternativet är att prioritera efterkrigstiden, resonerade Skolverket.

Det blåste upp en debattstorm och Skolverket valde att backa från sitt kontroversiella förslag.

När vi förstår att förslaget inte kommer att få acceptans bland historielärarna tycker vi inte att detta är en framkomlig väg. Vi vill ha en konstruktiv diskussion i stället för att bråka om antiken, säger Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning, till TT.
Artikelbild

| Antiken blir kvar i grundskolans historieämne, enligt Skolverket som backar från sitt ursprungliga förslag. Arkivbild.

Men grundproblemet kvarstår. Tiden finns inte för allt som historieämnet förväntas täcka.

Vi måste ta ett omtag och vända på alla stenar igen. Någonting måste bort. Vi har redan hyvlat väldigt mycket, men det räcker inte, säger Anna Westerholm.

Inte aktuellt

Vilken tid lärarna ska ha till förfogande i respektive ämne är inget Skolverket styr över. Det är en fråga för regeringen. Men utbildningsminister Anna Ekström (S) väljer att ligga lågt om timplanerna, och om historieämnet behöver utökas.

Artikelbild

| Liberalerns skolpolitiske talesperson Roger Haddad. Arkivbild.

Frågan om timplanen är inte aktuell nu. Det är alldeles utmärkt att det finns en diskussion om antalet timmar räcker – men det är en annan historia. Det är en fråga där man måste väga av mot andra ämnen. Man måste också ta hänsyn till tillgången – vi har ju en stor lärarbrist. Det är en fråga jag vill hantera i ett annat sammanhang, säger Anna Ekström.

I antikdebatten gjorde Liberalerna tidigt klart att partiet inte tänkte tillåta att antiken försvinner från grundskolan. Och nu föreslår partiet att historieämnet stärks.

Vi måste ha en långsiktig, stabil lösning för att trygga historieämnet. Annars dyker frågan upp igen om fyra år, säger partiets skolpolitiske talesperson Roger Haddad till TT.

I ett första steg vill Liberalerna att timfördelningen i SO-ämnena ses över. De fyra SO-ämnena har totalt 352 timmar på högstadiet, varav 52 kan fördelas som skolan vill.

Vi vill att man går in och ser hur dessa timmar kan användas i historieämnet, så att ingen tidsepok måste lyftas bort, säger Roger Haddad.

Hela timplanen

I nästa steg bör hela timplanen, för alla ämnen, ses över.

Det är ett större arbete, och ska inte göras hafsigt. Men det måste i alla fall göras i samband med att grundskolan blir tioårig, säger Haddad och syftar på att förskoleklassen ska bli första året i grundskolan.

Han påpekar att ämnena idrott och matematik från och med detta läsår fått utökad tid.

Det finns vissa kärnuppdrag i skolan, utöver svenska, matematik och engelska. Dit hör samhällskunskap och historia, förståelsen för olika epoker och demokratins utveckling. Jag noterar samtidigt att slöjd har 140 timmar på högstadiet, säger Haddad.

Därmed pekar han på dilemmat med timplanen: om något utökas måste sannolikt något annat bantas.

Det är redan i dag problem med att fullfölja den garanterade undervisningstiden. Det handlar inte minst om tillgång på behöriga lärare. Så många lärare har ju lämnat skolan. Vi måste vara realistiska, säger Roger Haddad.