Nästa vecka börjar Socialdemokraterna sätta upp valaffischer runt om i landet. Tre olika motiv med partiets huvudteman i valrörelsen: fler jobb med schyssta villkor, värderingsfrågor och kampen mot klimathotet.

Vi ska redovisa en konkret klimatpolitik för att vi ska leva upp till alla Gretors förväntningar, säger Heléne Fritzon, S toppkandidat i EU-valet.

Partiet är redan igång med sin dörrknackningskampanj. Före valdagen ska socialdemokrater ha pratat med en halv miljon väljare och 80 procent av de samtalen ska ha skett vid en dörr. Den som öppnar får, förutom information om S-politiken, en chokladbit och valsedlar.

Artikelbild

| Klimat, värderingar och schyssta jobb är temat på S valaffischer. Utrikesminister Margot Wallström, statsminister Stefan Löfven och EU-kandidaten Heléne Fritzon är kampanjens ansikten.

S har satt upp flera mål inför EU-valet. Ett av dem är att partiet ska få mer än de 24,2 procent man fick i förra valet och att det ska leda till att S får sex i stället för fem mandat i EU-parlamentet.

Ett annat mål är att värva 7 000 nya medlemmar och att hinna med en halv miljon samtal under den relativt korta valrörelsen.