Studien från Lunds universitet bygger på en enkätundersökning med 1 000 slumpmässigt valda personer från Malmö, Lund och Helsingborg. Deltagarna fick i uppgift att tilldela ett fiktivt par karaktärsdrag baserat på var paret väljer att shoppa.

Resultatet visar att de som väljer att handla i stadskärnan anses vara finare, moraliska och mer miljövänliga än personer som handlar i köpcentrum.

Däremot anses de som handlar i köpcentrum som mer ekonomiskt smarta, det gör man inte om man handlar i stadskärnan. På nätet finns allting, både det exklusiva och billiga, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Inte för alla

Enligt Anselmsson visar studien att det existerar en bild av att stadskärnan används mer av högutbildade personer med högre lön och högre status.

Att stora butikskedjor och restauranger i allt större utsträckning flyttar till handelsområden utanför staden gör att stadskärnan inte blir en mötesplats för alla, anser han.

När låg- och mellaninkomstfamiljer som bor utanför staden vill in till stadskärnan tar de gärna bilen eftersom de pendlar till jobbet. De har inte råd att betala dyra parkeringsavgifter eller besöka fina restauranger och kaféer som tar över 100 kronor för en bulle och en kopp kaffe.

"Mindre plånbok"

Enligt Anselmsson visar studien att oavsett om du väljer att handla på nätet, i köpcentret eller i stadskärnan påverkas bilden av dig som konsument. Resultatet är något han tycker är tråkigt – och understryker att politikerna måste uppmärksamma problematiken och göra stadskärnan till en plats för alla.

När det är för dyrt att parkera och McDonalds försvinner så försvinner kanske hälften av medborgarna också. Det ska vara naturligt för alla, oberoende om du har en mindre plånbok eller är arbetslös, att kunna gå på kafé och besöka någon utställning inne i staden.