Östhammars kommuns nya hemsida som lanserades i oktober har fått kritik för att material som tidigare varit tillgängligt försvunnit och att information är svår att hitta.
– Vi har fått en hel del sådana synpunkter, både internt och externt, säger Anders Hedberg Magnusson som är projektledare och kommunikatör.
Varför gjorde ni den här förändringen?
– Vi började om med allt innehåll från noll. Det var vi tvungna att göra efter att det kommit en ny lagstiftning om att brist på tillgänglighet är en form av diskriminering.
Alla ska kunna förstå det som står på kommunens hemsida, oberoende av bakgrund eller språkkunskap, säger Anders Hedberg Magnusson och nämner också att det fanns mycket information på den tidigare hemsidan som var inaktuell. Det fanns inte heller något systematiskt sätt att uppdatera de cirka 4 000 - 5 000 undersidorna.
– Vi var i princip var tvungna att göra om alla texter från början och då gjorde vi en prioritering av det som var mest intressant för flest personer. Sedan har vi försökt lägga till texter efterhand och det jobbar vi fortfarande med. Vi tar gärna emot tips och förslag.
En ny tjänst som kommunstyrelsen beslutat om, Fråga politiken, lanserades samtidigt med den nya hemsidan. Men tjänsten har fungerat dåligt. Vissa partier har inte kunnat svara på de frågor som medborgarna ställt, på grund av tekniska fel kopplat till tjänsten.
– Det har varit tekniska problem för ett fåtal partier, inte för alla. Men det löste sig den här veckan, säger Anders Hedberg Magnusson som tror att även handlar om en inlärningsprocess.
– Det här är ett nytt verktyg och det kommer ta ett tag innan partierna börjar använda det ordentligt.