De vill riva upp hela vÀgprojektet

Den fjÀrde och sista etappen av vÀg 288 blir en dyr historia som inte kommer ge de fördelar som efterfrÄgas. Det menar den nybildade "Gruppen samhÀllsfunktion", som vill att den plan som finns ska tas om.

Gruppen samhĂ€llsfunktion arbetar för en bĂ€ttre vĂ€g 288 och hoppas pĂ„verka politikerna att förbĂ€ttra den plan som ligger pĂ„ bordet. FrĂ„n vĂ€nster Ingemar AdĂ©n, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.

Gruppen samhĂ€llsfunktion arbetar för en bĂ€ttre vĂ€g 288 och hoppas pĂ„verka politikerna att förbĂ€ttra den plan som ligger pĂ„ bordet. FrĂ„n vĂ€nster Ingemar AdĂ©n, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2024-02-28 05:00

– Vi har bildat gruppen för att pĂ„tala bristerna med planen i allmĂ€nhet, sĂ€ger Hanna Andersson, som för dess talan och beskriver sig sjĂ€lv som en "orolig medborgare som vill att skattemedel ska anvĂ€ndas pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt".

Hon Àr intresserad av miljöfrÄgor och tar Àven avstamp i det engagemanget för att pÄvisa nackdelarna med det alternativ som valts.

– För det första Ă€r omkörningsstrĂ€ckorna alldeles för fĂ„ och för korta. Om du jĂ€mför dessa 14 kilometer med den nĂ€stan lika lĂ„nga vĂ€gstrĂ€ckan mellan Alunda och Gimo ser du tydligt skillnaden, sĂ€ger hon och pekar pĂ„ kartan som ligger pĂ„ bordet framför henne.

Gruppen samhĂ€llsfunktion lyfter brister i planen för sista etappen av vĂ€g 288. Hanna och hennes pappa Åke Andersson jobbar ihop för att pĂ„verka politikerna.
Gruppen samhĂ€llsfunktion lyfter brister i planen för sista etappen av vĂ€g 288. Hanna och hennes pappa Åke Andersson jobbar ihop för att pĂ„verka politikerna.

LĂ€ngs etapp 3, Alunda–Gimo som invigdes 2017, finns fler och lĂ€ngre strĂ€ckor för omkörning. Sammantaget handlar det om sju omkörningstillfĂ€llen pĂ„ cirka sju kilometer av den totalt 14 kilometer lĂ„nga vĂ€gen.

Sista etappen, Gimo–Börstil, rymmer endast fyra omkörningsstrĂ€ckor, tvĂ„ i vardera riktningen, pĂ„ en sammanlagd strĂ€cka av 4,5 kilometer.

– Det skapar lĂ„nga strĂ€ckor Ă„t vardera hĂ„ll dĂ€r det inte kommer vara möjligt att köra om. Mot Börstil till exempel handlar det om en strĂ€cka pĂ„ fem kilometer, en tredjedel av vĂ€gen, sĂ€ger Hanna Andersson.

Gruppen samhĂ€llsfunktion arbetar för en bĂ€ttre vĂ€g 288 och hoppas pĂ„verka politikerna att förbĂ€ttra den plan som ligger pĂ„ bordet. FrĂ„n vĂ€nster Ingemar AdĂ©n, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.
Gruppen samhĂ€llsfunktion arbetar för en bĂ€ttre vĂ€g 288 och hoppas pĂ„verka politikerna att förbĂ€ttra den plan som ligger pĂ„ bordet. FrĂ„n vĂ€nster Ingemar AdĂ©n, Åke Andersson, Hanna Andersson och Jon Nordholm.

Gruppens kĂ€rna bestĂ„r av talesperson Hanna Andersson som bor i Gimo, Hargshamnsbon Jon Nordholm, den före detta vĂ€gteknikern Ingemar AdĂ©n frĂ„n Östhammar och Åke Andersson, markĂ€gare i Hökhuvud.

De menar att Trafikverket bantat ner ambitionerna för att hÄlla nere kostnaderna, men utan att uppnÄ mÄlen. Större delen av vÀgen ska gÄ att köra i 100 km/h, nÄgot som gruppen menar Àr omöjligt som den ser ut i dag.

– Att ta ny mark i ansprĂ„k för att bygga en vĂ€g som inte uppfyller mĂ„len Ă€r inte hĂ„llbart, sĂ€ger Hanna Andersson.

Hon jÀmför med tidigare etapper igen.

– DĂ„ har man ocksĂ„ tagit mark i ansprĂ„k, men byggt 2+1 eller till och med 2+2-vĂ€g, alltsĂ„ skapat fler omkörningsstrĂ€ckor, sĂ€ger hon.

VĂ€gstrĂ€ckan Gimo–Börstil Ă€r kurvig, backig och saknar delvis vĂ€gren. TrafiksĂ€kerheten berĂ€knas öka nĂ€r vĂ€gen blir mötesfri.
VĂ€gstrĂ€ckan Gimo–Börstil Ă€r kurvig, backig och saknar delvis vĂ€gren. TrafiksĂ€kerheten berĂ€knas öka nĂ€r vĂ€gen blir mötesfri.

Opinionsgruppen lyfter ocksÄ brister de ser i kollektivtrafiken.

– Antalet busshĂ„llplatser minskar frĂ„n 14 till 6. Buss 811 ska enligt planen dessutom köra genom Hökhuvud, alltsĂ„ en kortare strĂ€cka in pĂ„ den gamla vĂ€gen, dĂ€r det dĂ„ kommer vara 60 km/h. Det kommer att göra att pendeltiden ökar, sĂ€ger Hanna Andersson.

Sammantaget menar de att vĂ€gen inte kommer ge de fördelar som Ă€r tĂ€nkt. En Ă„sikt de delar med det lokala centerpartiet i Östhammar.

– Varken bra för pendlarna eller miljön, sĂ€ger Åke Andersson.

Vad ser dÄ opinionsgruppen för alternativ? De har inget fÀrdigt motförslag, utan menar att det mÄste till ett allmÀnt omtag av planen.

Men i det underlag som gruppen ska skicka till politikerna i samtliga partier, regionen och Trafikverket spaltar man upp fem alternativ som i vissa delar varit aktuella tidigare.

VÀg 288 sista etappen mellan Gimo och Börstil blir mötesfri. SÄ ska vÀgen dras enligt Trafikverkets plan.
VÀg 288 sista etappen mellan Gimo och Börstil blir mötesfri. SÄ ska vÀgen dras enligt Trafikverkets plan.

Ett förslag har tidigare tagits fram av Lantbrukarnas riksförbund och gÄr ut pÄ att svÀnga av mot Hargshamn innan Gimo, bredda den redan ganska raka och breda vÀg 292 och sedan ansluta till vÀg 76. Det innebÀr att man mÄste dra en ny vÀg frÄn 292 förbi de kÀnsliga miljöerna i Hargs bruk, i övrigt följs befintliga vÀgstrÀckningar.

– VĂ€g 76 behöver Ă€ndĂ„ rustas upp inför framtida ökningar av transporter till och frĂ„n Hargs hamn, sĂ€ger Ingemar AdĂ©n, som rĂ€knat pĂ„ olika alternativ.

Nu ska gruppen skicka synpunkterna till berörda myndigheter och politiker. De hoppas pÄ en debatt i frÄgan.

– Vi Ă€r för att vĂ€gen byggs, men vill ha en sĂ„ bra lösning som möjligt, sĂ€ger Hanna Andersson.

Sista etappen av vÀg 288

Pengar finns avsatta för sista etappen av vĂ€g 288, mellan Gimo och Börstil. Trafikverket rĂ€knar med att den ska kosta 550 miljoner kronor att bygga. Första spadtaget planeras tas 2028. 

MÄlet med vÀgbygget Àr höjd trafiksÀkerhet och tidsvinst för trafikanterna. Det ska gÄ att köra 100 km/h pÄ 90 procent av vÀgstrÀckan. DÀr vÀgen följer den gamla strÀckningen byggs gÄng- och cykelvÀg.

Gruppen SamhÀllsfunktion menar att vÀgbygget redan nu blivit betydligt dyrare och har sjÀlva rÀknat ut att de planerade ÄtgÀrderna kommer att kosta minst 825 miljoner i dagens penningvÀrde.

Det sÄ kallade LRF-alternativet, dÀr man svÀnger av pÄ 292 mot Harg före Gimo, slutar enligt gruppens berÀkningar pÄ 495 miljoner kronor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!