UNT har tidigare skrivit om äldre i Östhammars kommun som känt sig lurade att byta el- respektive telefonabonnemang via telefonförsäljare från bolagen Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget. I hela landet handlar det om flera hundra anmälningar och klagomål som kommit till Konsumentverket och upplysningstjänsten Hallå konsument. Konsumentombudsmannen (KO) stämde ifjol de två bolagen för att ha vilselett äldre personer via telefonförsäljning.
Patent- och marknadsdomstolen har nyligen beslutat att bolagen förbjuds att kräva betalning för tjänster som konsumenten inte beställt och att i försäljningssyfte ringa konsumenter vars nummer finns med i spärregistret Nix-telefon. Korrekt, klar och begriplig information om samtliga avgifter och ångerrätt ska ges vid i samband med att avtal ingås. Bolagen ska också betala marknadsstörningsavgifter på 120 000 respektive 350 000 kronor samt stå för rättegångskostnader för KO på totalt 250 000 kronor.
Både företag och personerna som står bakom riskerar vite på en miljon kronor vardera om de skulle bryta mot domen.
Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg gläds åt beskedet från Patent- och marknadsdomstolen.
– Jag är säker på att de ljudinspelningar som vi kunnat presentera från samtal med lurade kunder varit viktiga bevis i förhandlingarna mot företagen, säger May Strandberg.
Enligt May Strandberg visar statistiken hittills i år att antalet konsumenter i Östhammars kommun som säger sig vara utsatta för aggressiva telefonförsäljare har minskat avsevärt.
– Min teori är att det skett en viss självsanering genom att tvivelaktiga företag upphört efter domar i Patent- och marknadsdomstolen. Branschens egna organisationer har även vidtagit en del egna åtgärder, såsom sju dagars ångerrätt för företagare bland annat. Även Nix-telefon har infört förbättringar som stärker konsumentskyddet och gör spärrtjänsten mer heltäckande.
May Strandberg tror att branschen oroas av förslaget att utöka konsumentskyddet vid telefonförsäljning och därför vidtar egna åtgärder för att undvika en lagändring. Hon vill ändå uppmana både privatpersoner och företagare att även fortsättningsvis vara på sin vakt vid försäljning per telefon.
– Behåll initiativet själv. Tacka inte ”ja” utan att tänka efter om du verkligen vill byta operatör, eller ingå ett köp av en vara eller en tjänst.
UNT har haft kontakt med företrädare för bolagen, som inte vill kommentera domen. I förhandlingen har personerna förnekat att de med uppsåt eller av vårdslöshet skulle ha ägnat sig åt otillbörlig marknadsföring, och även påpekat att klagomålen varit få i förhållande till antalet personer som kontaktats.
Läs mer i UNT: