Svensk Infrastruktur (SI) var först ut i Östhammar i fjol med att erbjuda fiberanslutning till hushållen. På bolagets hemsida står att cirka 95 procent av beställningarna brukar vara klara inom tre till nio månader. I Gimo och även norra delen av Östhammar har SI fullföljt arbetet.
Men i centrala och södra Östhammar (etapp 3) har det gått ett år utan att bolaget kunnat presentera någon tidplan för installationen. Samtidigt har en annan operatör dragit fram fiber till de aktuella områdena. Flera SI-kunder har velat byta operatör, men i avtalet står att de är bundna i 24 månader till SI. Den som bryter mot avtalet riskerar att få betala 6 000 kronor.
Men nu ändrar sig bolaget. Utbyggnaden pausas eftersom anslutningsgraden är för låg, står i ett mejl som skickats till berörda kunder: "Ett par fastighetsägare i ditt område har hört av sig till oss och önskat byta fiberleverantör till en som driftsätter i ditt område just nu. Vi har beslutat att tillgodose detta önskemål och skickar i och med detta ut information till samtliga kunder i etapp 3 i Östhammar. Vi ger dig möjligheten att kostnadsfritt häva ditt avtal hos oss för att ansluta dig till en annan fiberleverantör."
Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg välkomnar beslutet.
– Det är klokt hanterat av dem. De har insett att det skulle ge badwill om de håller kvar kunderna utan att kunna leverera fiber. Jag hoppas att de är noggranna med att informera alla som tecknat avtal, och inte bara dem som har klagat.