Enigheten mellan ledande majoritets- och oppositionspolitiker i den regionala utvecklingsnämnden, som UNT skrivit om, innebär att potten troligen höjs från 181 till 225 miljoner kronor för sista delsträckan av länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar. Beslut kan tas 21 december.
– Jag är jätteglad för att man kommit överens så att vi kan fatta långsiktiga beslut. Vi är en god bit på väg nu, säger Östhammars kommunalråd Margareta Widén Berggren (S).
En uppskattning från Trafikverket ger vid handen att det skulle kosta 255 miljoner kronor att bygga en 100-väg där genomfarten genom Hökhuvud byggs bort. 30 miljoner fattas alltså – förutsatt att Trafikverkets vägplan visar samma sak. Åtgärder för genomfart Gimo tillkommer också.
– Kommer man inte i mål kan vi bidra lite från kommunen. Men det här går att lösa, det är jag helt övertygad om, säger Margareta Widén Berggren.
Omkörningsmöjligheterna för det projekt som Trafikverket skissat på ifjol skulle vara 18-20 procent, eller två omkörningssträckor i respektive riktning. På nyrustade 288:an mellan Alunda och Gimo finns tre vägsträckor för omkörning åt respektive håll. Oppositionsrådet P-O Olsson (M) anser att kommunen inte kan ha någon annan inställning än att det ska vara 2+1-väg, alltså trefiligt med mitträcke, ända fram till Börstilskorsningen.
– Jag har inget annat svar än att Östhammars kommuns ambition är att det ska vara 2+1-väg fram till Börstil. Det måste vara det som vi driver ända in i kaklet.
Många projekt finns i länstransportplanen. Om pengarna inte räcker?
– Kommunens utgångspunkt är att vi inte ska delfinansiera. Det här ska finansieras av andra. Sedan får vi se hur långt den inställningen räcker. Det kan gå åt andra hållet också, att vägbygget blir billigare beroende på vilken konjunktur det är.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C) menar att det är att föregripa vägplanen att tala om medfinansiering.
– Det viktiga nu är att regionen säger att vi ska ha 100-väg och att man är överens mellan blocken.
Regeringen fastställer länstransportplanen i vår. Byggstart Gimo-Börstil kan tidigast ske år 2021.