Grusade vÀgplaner upprör

Det blir sannolikt ingen asfalterad gÄng- och cykelvÀg lÀngs 288:an söder om Alunda. Nu Àr Alundaborna pÄ krigsstigen.

Ingen gĂ„ng- och cykelvĂ€g. LĂ€nsvĂ€g 288 byggs ut mellan Hov och  Alunda. Bygget ska vara klart i slutet av november.  SidovĂ€gen som anlagts Ă€r frĂ€mst till för jordbruksfordon. UnderhĂ„llet ska Östhammars kommun och jordbrukarna som nyttjar Ă„kermarken stĂ„r för.

Ingen gĂ„ng- och cykelvĂ€g. LĂ€nsvĂ€g 288 byggs ut mellan Hov och Alunda. Bygget ska vara klart i slutet av november. SidovĂ€gen som anlagts Ă€r frĂ€mst till för jordbruksfordon. UnderhĂ„llet ska Östhammars kommun och jordbrukarna som nyttjar Ă„kermarken stĂ„r för.

Foto: Ingela Söderman

Östhammar2015-08-20 09:50

– NĂ€r de gör en sĂ„dan vĂ€g, dĂ„ tror man att den skulle bli asfalterad. Det tog vi för givet hĂ€r.

Orden kommer frÄn Alundabon Ing-Britt Mattsson som frÄgat Trafikverket om sidovÀgen som anlagts inte ska asfalteras snart. Det handlar om en strÀcka pÄ cirka fem kilometer frÄn Alunda centrum till vÀgkorset vid SpÄnga.

– Det Ă€r en grusig vĂ€g med stenar pĂ„, som man inte kan cykla pĂ„. Den Ă€r Ă€ven vĂ€ldigt obekvĂ€m att gĂ„ pĂ„. Eftersom alla andra gĂ„ng- och cykelvĂ€gar Ă€r asfalterade kan man undra varför inte den hĂ€r Ă€r det, sĂ€ger Ing-Britt Mattsson.

Svaret hon fÄtt Àr att det inte Àr en gÄng- och cykelvÀg. Hans Samuelsson Àr byggprojektledare pÄ Trafikverket ger samma svar till UNT, och nÀmner att ett finare lager grus kommer att anlÀggas för att underlÀtta framkomligheten.

– Men parallellvĂ€gnĂ€tet finns frĂ€mst till för att bönderna ska ha tilltrĂ€de till sina marker nĂ€r vi minskar antalet tillfartsmöjligheter pĂ„ 288:an.

Av Östhammars kommuns översiktsplan frĂ„n Ă„r 2003 framgĂ„r att förbĂ€ttrade förhĂ„llanden för gĂ„ng- och cykeltrafikanter mellan Skoby och Alunda Ă€r angelĂ€get. I Trafikverkets egen arbetsplan för strĂ€ckan Hov-Alunda heter det att "gĂ„ng- och cykelvĂ€g saknas lĂ€ngs strĂ€ckan och förutsĂ€ttningarna för att gĂ„ och cykla sĂ€kert utmed vĂ€g 288 Ă€r dĂ„liga pĂ„ grund av den höga trafikbelastningen och skyltad hastighet." ÄndĂ„ har Trafikverket valt att inte satsa pĂ„ en asfalterad gĂ„ng - och cykelvĂ€g hĂ€r, till skillnad frĂ„n en strĂ€cka pĂ„ 11,5 kilometer lĂ€ngs vĂ€g 288 mellan JĂ€lla och Hov i Uppsala kommun.

– Jag vet inte varför man gjort olika, sĂ€ger Hans Samuelsson.

Yngve Jordeby Àr ordförande i Alunda utvecklingsgrupp som följt vÀgprocessen i flera Är. Han har sett sidovÀgen som en bra lösning för bÄde gÄng- och cykelvÀg och jordbruksmaskiner som behöver nÄ Äkrarna. Men han trodde aldrig att det skulle bli frÄga om en grusvÀg.

– Det endast Ă€r pĂ„ kortare strĂ€ckor som sidovĂ€gen kommer att nyttjas av jordbruksfordon, till 75 procent Ă€r det hĂ€r en gĂ„ng- och cykelvĂ€g. SĂ„dana vĂ€gar brukar alltid asfalteras, sĂ€ger Yngve Jordeby.

Hur ser du pÄ risken att jordbruksmaskiner skulle slita hÄrt pÄ asfalten vissa strÀckor?

– Normalt bygger man vĂ€gar för tunga fordon ocksĂ„.

Även Östhammars kommun, som tagit pĂ„ sig underhĂ„llsansvar för gĂ„ng- och cykelvĂ€gen, anser att Trafikverket bör bekosta en asfaltering mellan SpĂ„nga vĂ€gskĂ€l och Alunda. Man har pĂ„talat det för Trafikverket vid flera tillfĂ€llen – hittills utan framgĂ„ng.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om