NĂ€r UNT kör lĂ€ngs med vĂ€g 288 mellan Alunda och Gimo för att se hur det stĂ„r till med skyltningen, ser det allt annat Ă€n trafiksĂ€kert ut. HĂ€nvisningsskyltar och varningsskyltar har under arbetet rivits ner av stora grĂ€vskopor, och nĂ„gra försök att rĂ€tta till skadan eller ersĂ€tta skylten syns inte till. Ăven hastighetsskyltarna har svĂ„rt att hĂ„lla sig pĂ„ plats. Det gĂ€ller frĂ€mst tillfĂ€lliga skyltar, viktiga sĂ„dana som uppmanar till lĂ€gre hastigheter pĂ„ vĂ€gstrĂ€ckor som Ă€r sĂ€rskilt riskfyllda. Bland annat har femtioskylten pĂ„ en rakstrĂ€cka mot Gimo blĂ„st av vĂ€gen och trafikanter kör nittio kilometer i timmen ovetandes om att det bara centimeter frĂ„n frĂ„n körbanan finns gropar stora nog att svĂ€lja en hel bil.
â Det Ă€r entreprenören som Ă€r ytterst ansvarig och jag kommer ringa dem och se till att fĂ„ detta Ă„tgĂ€rdat, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Lars Dahlman som ocksĂ„ han har semester.
StrÀckan Alunda-Gimo Àr nÀsta etapp av det omfattande projektet att bygga mötesfri landsvÀg frÄn Uppsala till Börstil. VÀgen ska breddas och stora maskiner har rivit upp mark, huggit skog och spridit ut sprÀngsten dÀr den nya vÀgen ska gÄ. Syftet med att bygga om vÀgen Àr att förbÀttra trafiksÀkerheten och framkomligheten. StrÀckan som byggs om Àr cirka 14 km, och kommer delvis att gÄ i en ny strÀckning. Arbetet med att bygga vÀgen Äterupptas nÀsta mÄndag, meddelar Lars Dahlman.