Hoppas på statliga pengar - "Vägen en livsnerv"

Hur ska sista etappen av väg 288 finansieras? Det är knäckfrågan som just nu sysselsätter de som hanterar projektet. Hoppet står till regeringen som skulle kunna skjuta till mer statliga pengar.

Tomas Stavbom, regionchef för Handelskammaren i Uppsala län och Jacob Spangenberg (C), kommunalråd i Östhammar, vill se nya pengar till sista sträckan av väg 288.

Tomas Stavbom, regionchef för Handelskammaren i Uppsala län och Jacob Spangenberg (C), kommunalråd i Östhammar, vill se nya pengar till sista sträckan av väg 288.

Foto: Gustaf Andersson/Elvira Jansson Pihl/Ingela söderman

Östhammar2020-12-08 20:30

För Jacob Spangenberg (C), finanskommunalråd i Östhammar, är det både enkelt och svårt. Kommunen finansierar inte vägar. Alltså kan Östhammar inte skjuta till pengar. Möjligen förskottera de 300 miljoner som saknas. Men då måste man veta att man får tillbaka pengarna.

undefined
Jacob Spangenberg (C), kommunalråd i Östhammars kommun.

– Det är klart att vi vill ha en så bra och trafiksäker väg som möjligt. Kostar den 550 miljoner så är det så. Men pengarna måste tas någonstans och just nu vet vi inte hur det slutar, säger han.

Östhammars kommuns mervärdesavtal med elkraftindustrin kan finansiera en del, men det hänger på om regeringen säger ja till slutförvaret.

– Pengarna är låsta till dess, säger Jacob Spangenberg.

Om tidsplanen ska hålla borde finansieringen vara klar lagom till sommaren 2021. Det är det få som tror på. Östhammars kommun hoppas på nationella pengar. 

undefined
Tomas Stavbom, regionchef Handelskammaren i Uppsala län.

Det gör även Handelskammaren i Uppsala län som menar att vägen är ytterst viktigt för både det lokala näringslivet och det som anas i framtiden.

– Vägen är central med kopplingen till Sandvik i Gimo, Forsmark och ett eventuellt kommande slutförvar. Östhammar är den enda kommunen i länet som saknar järnväg så länsvägen blir en livsnerv, säger Tomas Stavbom, regionchef.

Han hoppas att regeringen ska skjuta till pengar i den nationella infrastrukturplanen, gärna öronmärkta så att vägen inte måste konkurrera med andra stora projekt. Om inte är risken stor att sista milen på länsvägen försenas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!