Under tisdagen var det dags för classic-dagen pĂ„ BĂ„tveckan som just nu pĂ„gĂ„r i Ăregrund. Nere vid vattnet stĂ€lldes klassiska racerbĂ„tar som Ă€r trettio Ă„r eller Ă€ldre ut. Vissa av bĂ„tarna gĂ„r fortfarande att tĂ€vla med, och en del ska delta i lördagens Roslagslopp, i klassen "classic offshore".
Trots regn och blÄst var mÄnga besökare dÀr för att beskÄda bÄtarna och rösta pÄ den bÄt som de ansÄg vara "best in show".
â De senaste tjugo Ă„ren har det vuxit fram ett ökat intresse för att tĂ€vla med Ă€ldre grejer. Dels finns det de som vill ha en enklare form av tĂ€vling, och dels finns det de som vill vara i atmosfĂ€ren, mecka och pilla, och Ă„ka bĂ„t sĂ„klart, sĂ€ger Per Benson som Ă€r samordnare för bĂ„ttĂ€vlingarna under BĂ„tveckan och som sjĂ€lv har kört Roslagsloppet 20 gĂ„nger.
I classic offshore handlar det inte om att köra snabbast, utan mÄlet Àr att pricka en idealtid.
â Man fĂ„r Ă€ven poĂ€ng för hur gammal bĂ„t och motor man har. SĂ„ man bedöms i tvĂ„ delar, dels pĂ„ snittfart, dels pĂ„ hur gammalt ekipaget Ă€r, sĂ€ger Per Benson.
Enligt Per Benson Àr det frÀmst Àldre personer som tÀvlar i klassen.
â Det Ă€r bĂ„de de som tĂ€vlat mycket förut, de som tĂ€vlat lite och de som lĂ€nge velat vara med och tĂ€vla. Sedan har vi en del ungdomar. Vissa av de unga gĂ„r sedan vidare till en annan klass efter att ha provat classic, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Classic-klassen har lockat flest deltagare de senaste Ă„ren.
Hans HÀgglöw ska vara med i Ärets Roslagslopp med sin klassiska racerbÄt frÄn 1988 och en motor frÄn 1984. Det blir femte Äret han deltar i loppet.
â Jag började som pensionĂ€r. Jag har alltid varit intresserad av bĂ„tsport, men tidigare fanns det varken tid eller pengar, berĂ€ttar han.
BÄten kan köra i ungefÀr 60 knop.
â Det motsvarar runt 100 km/h. Det Ă€r snabbt nĂ€r det Ă€r pĂ„ vatten.
Hans HÀgglöw lutar sig fram över bÄten för att visa hur det fungerar. BÄten har tvÄ sÀten bakom varandra dÀr navigatör och förare ska sitta.
â Vi har hörlurar och mikrofon sĂ„ vi kan prata med varandra. Och sĂ„ kompass och karta.
Han lyfter fram kartan som sitter fast med en rem i bÄten för att inte flyga ivÀg i fartvinden.
â Utan den Ă€r man körd, sĂ€ger han och skrattar.
Hans HÀgglöw uppskattar att loppen körs pÄ en idealtid anpassad efter den specifika bÄten.
â Alla kör pĂ„ samma villkor, det Ă€r inte den med vĂ€rst motor och mest pengar som vinner.