Klassiska bĂ„tar stĂ€lls ut – laddar inför Roslagsloppet

PĂ„ classic-dagen stĂ€lldes klassiska racerbĂ„tar ut i Öregrund. En del av bĂ„tarna ska delta i lördagens Roslagslopp. "Det Ă€r inte den med vĂ€rst motor och mest pengar som vinner", sĂ€ger Hans HĂ€gglöw.

"Vi Àr ett sammansvetsat gÀng som hjÀlper varandra, vi Àr inte konkurrenter förrÀn ute pÄ banan", sÀger Hans HÀgglöw om det gÀng som tÀvlar med de klassiska racerbÄtarna.

"Vi Àr ett sammansvetsat gÀng som hjÀlper varandra, vi Àr inte konkurrenter förrÀn ute pÄ banan", sÀger Hans HÀgglöw om det gÀng som tÀvlar med de klassiska racerbÄtarna.

Foto: Anna Bredberg

Östhammar2023-08-01 20:00

Under tisdagen var det dags för classic-dagen pĂ„ BĂ„tveckan som just nu pĂ„gĂ„r i Öregrund. Nere vid vattnet stĂ€lldes klassiska racerbĂ„tar som Ă€r trettio Ă„r eller Ă€ldre ut. Vissa av bĂ„tarna gĂ„r fortfarande att tĂ€vla med, och en del ska delta i lördagens Roslagslopp, i klassen "classic offshore". 

Trots regn och blÄst var mÄnga besökare dÀr för att beskÄda bÄtarna och rösta pÄ den bÄt som de ansÄg vara "best in show".

Thomas Svensson och Per Benson hjÀlper bÄda till med arrangemanget kring tÀvlingarna pÄ BÄtveckan.
Thomas Svensson och Per Benson hjÀlper bÄda till med arrangemanget kring tÀvlingarna pÄ BÄtveckan.

– De senaste tjugo Ă„ren har det vuxit fram ett ökat intresse för att tĂ€vla med Ă€ldre grejer. Dels finns det de som vill ha en enklare form av tĂ€vling, och dels finns det de som vill vara i atmosfĂ€ren, mecka och pilla, och Ă„ka bĂ„t sĂ„klart, sĂ€ger Per Benson som Ă€r samordnare för bĂ„ttĂ€vlingarna under BĂ„tveckan och som sjĂ€lv har kört Roslagsloppet 20 gĂ„nger.

I classic offshore handlar det inte om att köra snabbast, utan mÄlet Àr att pricka en idealtid.

– Man fĂ„r Ă€ven poĂ€ng för hur gammal bĂ„t och motor man har. SĂ„ man bedöms i tvĂ„ delar, dels pĂ„ snittfart, dels pĂ„ hur gammalt ekipaget Ă€r, sĂ€ger Per Benson.

Trots regn och rusk kom mÄnga för att titta pÄ bÄtarna.
Trots regn och rusk kom mÄnga för att titta pÄ bÄtarna.

Enligt Per Benson Àr det frÀmst Àldre personer som tÀvlar i klassen.

– Det Ă€r bĂ„de de som tĂ€vlat mycket förut, de som tĂ€vlat lite och de som lĂ€nge velat vara med och tĂ€vla. Sedan har vi en del ungdomar. Vissa av de unga gĂ„r sedan vidare till en annan klass efter att ha provat classic, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Classic-klassen har lockat flest deltagare de senaste Ă„ren.

"Vi Àr ett sammansvetsat gÀng som hjÀlper varandra, vi Àr inte konkurrenter förrÀn ute pÄ banan", sÀger Hans HÀgglöw om det gÀng som tÀvlar med de klassiska racerbÄtarna.
"Vi Àr ett sammansvetsat gÀng som hjÀlper varandra, vi Àr inte konkurrenter förrÀn ute pÄ banan", sÀger Hans HÀgglöw om det gÀng som tÀvlar med de klassiska racerbÄtarna.

Hans HÀgglöw ska vara med i Ärets Roslagslopp med sin klassiska racerbÄt frÄn 1988 och en motor frÄn 1984. Det blir femte Äret han deltar i loppet.

– Jag började som pensionĂ€r. Jag har alltid varit intresserad av bĂ„tsport, men tidigare fanns det varken tid eller pengar, berĂ€ttar han.

BÄten kan köra i ungefÀr 60 knop.

– Det motsvarar runt 100 km/h. Det Ă€r snabbt nĂ€r det Ă€r pĂ„ vatten.

Besökarna kunde rösta pÄ vilken bÄt de tyckte var "best in show".
Besökarna kunde rösta pÄ vilken bÄt de tyckte var "best in show".

Hans HÀgglöw lutar sig fram över bÄten för att visa hur det fungerar. BÄten har tvÄ sÀten bakom varandra dÀr navigatör och förare ska sitta.

– Vi har hörlurar och mikrofon sĂ„ vi kan prata med varandra. Och sĂ„ kompass och karta.

Han lyfter fram kartan som sitter fast med en rem i bÄten för att inte flyga ivÀg i fartvinden.

– Utan den Ă€r man körd, sĂ€ger han och skrattar.

Hans HĂ€gglöw uppskattar att loppen körs pĂ„ en idealtid anpassad efter den specifika bĂ„ten. 

– Alla kör pĂ„ samma villkor, det Ă€r inte den med vĂ€rst motor och mest pengar som vinner.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!