– Det är jättedåligt, säger Elly Axelsson, aktiv inom SPF Seniorerna Havsörnen i Öregrund.
Föreningen är en av flera som ordnar aktiviteter i Rådhussalen, bland annat kafé på onsdagar, yogaklass två gånger i veckan och under våren håller man en målarkurs. Den 7 mars fick Elly Axelsson ett samtal från kommunen som meddelade att föreningen inte längre fick vara i Rådhussalen eftersom lokalen inte längre uppfyllde brandskyddsreglerna.
– Vi hade bland annat två yogakurser som vi fick ställa in med en dags varsel, säger Elly Axelsson.
Hon tycker att beslutet i sig är märkligt eftersom både SPF och andra föreningar haft aktiviteter i Rådhussalen i flera år och inget har förändrats gällande brandskyddet. Elly Axelsson har full förståelse för att man behöver åtgärda brister men tycker att föreningarna hade kunnat få fortsätta med sina aktiviteter tills bristerna börjat åtgärdas.
– Nu har vi behövt flytta våra aktiviteter. Kaféet till Societetshuset och målarkursen och yogan till Sven Persson-hallen. Det leder till merkostnader, säger Elly Axelsson.
Hon har försökt diskutera frågan med kommunen men säger att hon inte har fått någon återkoppling.
Brandskyddsutredningen genomfördes i november av ett privat företag på uppdrag av kommunen. I början av året presenterades resultatet. Men först den 3 mars beslutade ledningsgruppen för sektor samhälle att inte längre upplåta del av lokalen "fram till dess att kultur- och fritidsnämnden fått information".
Kultur- och fritidsnämnden och kommunstyrelsen har den senaste veckan informerats om beslutet. Men något politiskt beslut i ärendet finns inte. Beslutet om att inte längre upplåta lokalen för uthyrning fattades av tjänstemännen och motiverades med att man inte "ville ta några risker som äventyrar hyresgäster, personalens eller allmänhetens säkerhet".
Det brandutredningen visade var bland annat att trappan från Rådhussalen inte duger som utrymningsväg. Trappan har varit likadant utformad i decennier. Utredningen gjordes av ett privat företag, inte av Uppsala brandförsvar.
UNT har till flera personer ställt frågor om varför beslutet dröjde från årsskiftet till i början av mars och sedan kommunicerades till berörda med en dags varsel. Det har man inte svarat på.
Någon tidsplan för om och när kommunen ska åtgärda bristerna finns inte.