Klassiskt besök i Öregrunds kyrka

Totalt mörker. Allt faller samman. Orkestern flyr, följd av publiken. När Orchester im Treppenhaus spelar kan allt hända.

Reptid i Gräsöstugan. Fr v . syns Moritz Ter-Nedden, violin, Henriette Otto, violin, Mikael Rudolfsson, trombon, Ruth Kemna, viola och Thomas Posth, cello.

Reptid i Gräsöstugan. Fr v . syns Moritz Ter-Nedden, violin, Henriette Otto, violin, Mikael Rudolfsson, trombon, Ruth Kemna, viola och Thomas Posth, cello.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2016-09-16 06:00

UNT träffar en liten del av den Hannoverbaserade orkestern i en stuga på Gräsö. Här har trombonisten Mikael Rudolfssons släkt haft en gård sedan 1960-talet, och han har tillbringat många somrar på den idylliska ön. I vuxen ålder har Mikael Rudolfsson utbildat sig till musiker och bland annat pluggat i åtta år i Tyskland. I den tyska staden Hannover finns också den orkester som han spelar med – Orchester im Treppenhaus, som bildades för cirka tio år sedan.

Namnet kommer sig av att den första konserten spelades i ett trapphus. Sedan dess har man gjort diverse spektakulära konserter, samtidigt som orkestern uppfört verk av högsta klass. Ibland uppträder man med ”klassisk discomusik” på nattklubbar: analog elektronika, klassisk dub och akustisk ambient. Eller spelar i totalt mörker, där publiken leds in i konsertlokalen med ögonmask på, innan de får lägga sig på tältsängar och lyssna. Orkestern har också gjort ”postapokalyps-konserter” med skådespelare som för handlingen framåt medan orkestermedlemmarna flyr ned i källaren, följda av publiken.

– Vi vill ge folk något nytt som de inte vet vad det blir, men som de förhoppningsvis tycker om. Vårt mål är att skapa en atmosfär där man kommer nära musiken, och nära oss, säger Thomas Posth som vanligtvis är dirigent för Orchester im Treppenhaus.

Just den här veckan är han cellist i den stråkkvartett som följt med Mikael Rudolfsson till Gräsö i norra Roslagen, på en turné med två konserter: En i Öregrunds kyrka på lördag, och en i Stockholm på söndag. På den här miniturnén blir det inte så mycket artistiskt experimenterande för Treppenhausquartett, även om Mikael Rudolfsson skämtar om att ensemblens violast ska dansa fri improvisation. Men i framtiden kan mer hända, om tid och resurser finns.

– Det var inte möjligt att ta fram ett helt koncept på så här kort tid. Men jag hoppas kunna ta hit fler musiker och göra något som går mer i den experimentella riktningen i den här regionen.

På Treppenhausquartetts första ”Schwedentour” står musik av Leopold Mozart (Wolfgang Amadeus far) på programmet, liksom verk av Felix Mendelssohn. Dessutom spelar man helt nyskriven musik, av Håkan Sundin och Martin Åsander.

– Trombon och stråkkvartett är en mycket intressant sättning. Publiken i Öregrunds kyrka får höra två milstenar från den klassiska repertoaren varvat med två uruppföranden av samtida svensk musik, vilket är en trevlig polarisering.

Fakta Återkommande konserter

De senaste tre åren – 2016 inräknat – har trombonisten Mikael Rudolfsson gjort konsertprojekt i Sverige i september månad. Förra året spelade han på Uppsala konserthus med Linnékvintetten.

Ett av hans mål är att ta hit fler musiker från Tyskland – men också svenska kolleger – som vill vidga konsertbegreppet och undersöka gränserna för vad en livekonsert med klassisk musik kan vara. På sikt hoppas han kunna skapa en liten festival i den här delen av Sverige, med musik inramat av experiment, artisteri och överraskningar för publiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om