UNT har tidigare skrivit om äldre i Östhammars kommun som känt sig lurade att byta el- respektive telefonabonnemang via telefonförsäljare från de två bolagen och fått oönskade och ospecificerade fakturor på halsen. Sett i hela Sverige handlar det om flera hundra anmälningar och klagomål som kommit till Konsumentverket och upplysningstjänsten Hallå konsument.
Enligt KO finns kopplingar till ett tredje bolag som också stäms inför domstol. Samtliga bolag ska ha gjort sig skyldiga till en rad överträdelser av lagar och regler, och KO yrkar att personerna bakom bolagen hålls personligt ansvariga. KO yrkar även på marknadsstörningsavgift på en miljon kronor för var och ett av bolagen samt att domstolen fattar beslut om omedelbart förbud mot fortsatt marknadsföring.
Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg gläds åt beskedet. Hon har drygt 15 fall på bordet som rör Svenska elbolaget och Svenska telebolaget.
– Det finns många tvivelaktigheter i de här bolagens affärsmetoder och den här stämningsansökan kan hindra att nya kunder drabbas. Men för dem som redan ingått avtal måste vi gå vidare och göra anmälningar till ARN i de fall man inte gjort det redan. På fredag och måndag kommer jag att ha drop in för drabbade konsumenter.
Svenska elbolaget skriver i ett mejl till UNT att man ställer sig oenigt med Konsumentverkets bedömning, att man ser oerhört allvarligt på klagomålen och arbetar för en nolltolerans om klagomål. UNT har även sökt Svenska telebolaget.