Ett av fullmäktiges prioriterade mål är att Östhammars kommun ska minska sin miljöpåverkan, bland annat när det gäller utsläppen av koldioxid. Andelen förnybart bränsle ska också öka. Mot den bakgrunden planerar kommunen i vår att ungefär hälften av de nya leasingfordonen ska vara antingen el- eller hybridbilar. Sistnämnda fordonstyp kan drivas både med elbatteri och bensin.
– Det handlar om en väldigt stor förändring. Tidigare har vi i princip inte haft några elbilar alls. Först nu ser vi att det finns tillräcklig bredd och prestanda för att det här ska vara ett realistiskt alternativ, säger Marcus Jakobson som är klimat- och energistrateg på Östhammars kommun.
Även en del lätta lastbilar i kommunen ska vara elfordon. Men ett antal dieselfordon ska också upphandlas.
– Ekonomiskt klarar vi inte att konvertera allt till elfordon. Det är även en räckviddsfråga. Elfordon kan inte fylla alla funktioner och behov som kommunen har geografiskt, säger Marcus Jakobson.
Inköpen för el- och hybridbilar beräknas bli dyrare än för konventionella fordon. Sett per år handlar det om en merkostnad på mellan 600 000 och 800 000 kronor, enligt den bedömning som gjorts.
– Å andra sidan är det en väldigt låg driftkostnad, 2 kronor per mil jämfört med åtminstone 6 till 12 kronor för en konventionell bil. Vi hoppas att de låga kostnaderna för drivmedel ska gynna kalkylen, säger Marcus Jakobson.
I hela fordonsflottan för Östhammars kommun finns drygt 100 bilar i dag. Elbilarna kommer att laddas nattetid på respektive ort och ett antal motorvärmarstolpar ska konverteras för ändamålet.