Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg har varit konsumentrådgivare sedan 1981. På senare år har hon delat sin tid mellan Uppsala och Östhammar, men sedan årsskiftet 2016/17 har hon enbart arbetet i Östhammars kommun på 50 procent. Nu ska hon sluta inom kort, och de två kommunerna har kommit överens om ett samverkansavtal. Alla invånare i Uppsala kommun kan få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden via Konsument Uppsala. Från i sommar omfattar det även invånarna i Östhammars kommun.
Rådgivning till invånare som bor i Östhammars kommun ska erbjudas via telefon, e-post och besök på Konsument Uppsala. Om Östhammars kommuns invånare vill träffa en konsumentrådgivare på plats i Östhammar kan det ordnas genom bokade besök, enligt avtalet.
May Strandberg tror på modellen.
– Det blir mindre sårbart när det är flera som jobbar. Jag tror också att det skulle vara svårt att upprätthålla en hög kvalitet om man bara ska arbeta halvtid i en liten kommun, jämfört med en kommun som Uppsala där det är ett stort flöde av kontakter. Konsument Uppsala har även mer öppethållande när det gäller telefoni och e-post. Jag ser bara fördelar med den här lösningen.
Hon ser inte heller någon risk att det geografiska avståndet påverkar negativt.
– Mycket av mitt arbete handlar om mejl och telefon, av alla kontakter är kanske 15 procent fysiska möten. Konsument Uppsala erbjuder sig dessutom att vara på plats i Östhammar när så önskas av konsumenterna, man kan alltid boka ett besök.
Cecilia Björkenå är enhetschef för konsument- och energirådgivningen i Uppsala kommun.
– Vi är glada över att nu kunna erbjuda samma hjälp till Östhammarsborna. Under 40 år har invånarna i Uppsala fått hjälp med frågor som rör konsumenträtt. Frågornas karaktär blir mer och mer komplexa och vi har ett viktigt uppdrag att stötta våra konsumenter, säger hon i ett pressmeddelande.
Konsumentrådgivarna föreläser även för prioriterade grupper som ungdomar, nya svenskar och pensionärer. Det förebyggande arbetet fortsätter även i Östhammars kommun. Margareta Widén Berggren (S), första vice ordförande i Östhammars kommunstyrelse välkomnar lösningen.
– Konsumentrådgivningen är en fantastisk resurs. Som samhället har utvecklats med all komplexitet behövs det alltmer stöd i människors vardag. Vi känner oss mycket nöjda med den här lösningen och ser fram emot en fortsatt god service till våra medborgare.