Konsument Uppsala tar över i Östhammar

Konsument Uppsala tar över konsumentrådgivningen i Östhammars kommun från och med i sommar, genom ett samverkansavtal.

Samverkan. Konsument Uppsala tar över konsumentrådgivningen i Östhammars kommun. Här hålls  information för gymnasieelever på Ekebygymnasiet. Ewa-Lena Schweitz och Helena Torstensson berättar. (Arkivbild)

Samverkan. Konsument Uppsala tar över konsumentrådgivningen i Östhammars kommun. Här hålls information för gymnasieelever på Ekebygymnasiet. Ewa-Lena Schweitz och Helena Torstensson berättar. (Arkivbild)

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Östhammar2018-03-27 14:30

Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg har varit konsumentrådgivare sedan 1981. På senare år har hon delat sin tid mellan Uppsala och Östhammar, men sedan årsskiftet 2016/17 har hon enbart arbetet i Östhammars kommun på 50 procent. Nu ska hon sluta inom kort, och de två kommunerna har kommit överens om ett samverkansavtal. Alla invånare i Uppsala kommun kan få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden via Konsument Uppsala. Från i sommar omfattar det även invånarna i Östhammars kommun.

Rådgivning till invånare som bor i Östhammars kommun ska erbjudas via telefon, e-post och besök på Konsument Uppsala. Om Östhammars kommuns invånare vill träffa en konsumentrådgivare på plats i Östhammar kan det ordnas genom bokade besök, enligt avtalet.

May Strandberg tror på modellen.

– Det blir mindre sårbart när det är flera som jobbar. Jag tror också att det skulle vara svårt att upprätthålla en hög kvalitet om man bara ska arbeta halvtid i en liten kommun, jämfört med en kommun som Uppsala där det är ett stort flöde av kontakter. Konsument Uppsala har även mer öppethållande när det gäller telefoni och e-post. Jag ser bara fördelar med den här lösningen.

Hon ser inte heller någon risk att det geografiska avståndet påverkar negativt.

– Mycket av mitt arbete handlar om mejl och telefon, av alla kontakter är kanske 15 procent fysiska möten. Konsument Uppsala erbjuder sig dessutom att vara på plats i Östhammar när så önskas av konsumenterna, man kan alltid boka ett besök.

Cecilia Björkenå är enhetschef för konsument- och energirådgivningen i Uppsala kommun.

– Vi är glada över att nu kunna erbjuda samma hjälp till Östhammarsborna. Under 40 år har invånarna i Uppsala fått hjälp med frågor som rör konsumenträtt. Frågornas karaktär blir mer och mer komplexa och vi har ett viktigt uppdrag att stötta våra konsumenter, säger hon i ett pressmeddelande.

Konsumentrådgivarna föreläser även för prioriterade grupper som ungdomar, nya svenskar och pensionärer. Det förebyggande arbetet fortsätter även i Östhammars kommun. Margareta Widén Berggren (S), första vice ordförande i Östhammars kommunstyrelse välkomnar lösningen.

– Konsumentrådgivningen är en fantastisk resurs. Som samhället har utvecklats med all komplexitet behövs det alltmer stöd i människors vardag. Vi känner oss mycket nöjda med den här lösningen och ser fram emot en fortsatt god service till våra medborgare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om