Konsumenter störda av aggressiv marknadsföring

Flera kommuninvånare anser sig vara utsatta för aggressiv marknadsföring från företaget Svensk Infrastruktur om fiberanslutning.

Quintin Barba vid Svensk Infrastruktur beklagar om någon potentiell kund i Östhammar eller Gimo känt sig vilseledd eller illa bemött av företagets säljare. ”Det gynnar inte någon om vi går för hårt fram”.

Quintin Barba vid Svensk Infrastruktur beklagar om någon potentiell kund i Östhammar eller Gimo känt sig vilseledd eller illa bemött av företagets säljare. ”Det gynnar inte någon om vi går för hårt fram”.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2015-11-02 10:33

Som UNT skrivit har Svensk Infrastruktur (SI) i höst en kampanj som riktar sig till hushåll i delar av Östhammars kommuns tätorter. En del kommuninvånare anser att företagets säljare har en aggressiv stil, inte kan ta ett nej och far med osanning.

 En Östhammarsbo berättar att hon i veckan blev uppringd av en man som sade sig representera Svensk Infrastruktur. Han ska bland annat ha sagt att Telia avvecklar sitt kopparnät i mars nästa år och att SI byter ut det gamla nätet åt kommunen.

– Jag blev bekymrad över informationen, särskilt det där med att inte kunna ha fast telefon. Min man är dement och klarar inte att hantera mobil. Det här skulle innebära att jag inte kan ringa honom om jag är borta en längre stund.

Men efter att ha kollat upp saken med Östhammars kommun visade det sig att inget stämde.

– Vi riskerar inte att bli av med vår fasta telefon i mars, totalpriset är avsevärt högre än 6 300 kronor och hans företag samarbetar inte med kommunen.

En granne blev arg och ringde upp säljaren från Svensk Infrastruktur som då sade allt var en missuppfattning. Även konsumentvägledaren May Strandberg har fått samtal och frågor om Svensk Infrastruktur.

– Tidigare i dag (läs fredag) ringde dottern till en dam som fått precis samma information. Alla ledningar skulle stängas ner och hon skulle inte kunna ringa längre med sin fasta telefon. Man får inte fara med osanning på det sättet, säger May Strandberg som uppmanar osäkra konsumenter att fundera om de verkligen har behov av fiberanslutning.

Den information som Telia gått ut med om stängning av kopparnätet (fast telefoni och adsl) med början år 2016, berör 1 300 abonnenter på landsbygden i Östhammars kommun.

I dagarna ska kommunen ha ett möte med Telia om planerna och hur bolaget tänker ordna så att de som är berörda får fungerande telefoni och internetuppkoppling. Telia har även meddelat att man ska ha dialog med alla berörda inför förändringen.

– Vår roll är att påtala för Telia att en avveckling måste ske med sans, det måste finnas fungerande alternativ för dem som berörs. Det mobila nätet kan ersätta kopparnätet för några på landsbygden, men inte alla, säger kommunchefen Peter Nyberg till UNT.

Johan Sundberg som är operativ chef på Svensk Infrastruktur skriver i ett mejlsvar till UNT: "Vi är inte ett företag som skall förknippas med detta och det drabbar bara oss själva och intresset för fiber i Östhammar. Vi jobbar stenhårt för att alla 250 personer i vår organisation uppför sig korrekt och utför korrekta arbetsuppgifter, allt från försäljning till grävning." Man ska också ha tagit en "ordentlig genomgång" med dem som arbetar med försäljning i området.

Fiberalternativ på väg

Kommunen erbjuder fiber (höghastighetsuppkoppling, tv och telefoni) genom Östhammars stadsnät till varierade pris och tillgänglighet i tätorterna och dessutom är Telia på gång med en kampanj till hushållen i vinter. Telia ska enligt uppgift till UNT inte bygga på de gator eller områden där någon annan operatör hunnit före.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om